Na jednu noc do Madridu

CK Knirsch 11. mája 2019

Veľmi sa nám zapáčilo cestovať niekam doslova na otočku, alebo aspoň jednu noc. Je to trochu tak uletený výlet, ale zas o to intenzívnejší. Minulý rok sme takto boli dva krát na Malorke a tentoraz v Madride.

Veľmi nízke ceny leteniek

Mesiace marec až jún sú veľmi ideálne mesiace na lacné cestovanie. Sezóna ešte nezačala, cez deň už je teplo a v destináciách je málo turistov. Keď na nás vyskočilo upozornenie, že sú k dispozícii spiatočné letenky za 14,- € začali sme uvažovať. Bol to štvordňový pobyt cez týždeň. Pracovné povinnosti nám nedovoľovali takúto “dlhú” dovolenku, ale skúsili sme pohľadať či sa niečo nenájde na kratšie. A našlo sa. 07. mája o 16:30 odlet z Viedne a 08. mája (navyše sviatok) návrat do Viedne o 23:05. Nemuseli sme ani dlho uvažovať a letenky boli kúpené.

Ubytovanie v Madride

Jedine čo nám ešte ostávalo si pred odletom zabezpečiť bolo ubytovanie. Vieme, že v západnej Európe nie sú ceny za ubytovanie podľa našich predstáv, ale i tak sa nám podarilo si zabezpečiť slušné ubytovanie v rozumnej cene. Voľba padla na San Bernardo Rooms. Dá sa povedať, že veľmi blízko centra mesta a aj metro stanice.

Ubytovanie San Bernardo Rooms, Madrid, Španielsko
Výhľad z izby nášho ubytovania

Testujeme elektronické letenky

Pre tento let sme sa rozhodli, že skúsime letieť len tak, že letenky budeme mať k dispozícii len v elektronickej forme v telefóne ako lístok v Apple Wallet v kombinácii s hodinkami Apple Watch. Pre istotu sme si ich aj vytlačili, keby náhodou došlo k najhoršiemu.

Turniket na letisku vo Viedni nás bez akéhokoľvek zaváhania pustil ďalej a ani na bráne tesne pred vstupom do lietadla tiež k žiadnemu zaváhaniu nedošlo. Za celý čas sme ani mobilný telefón nevytiahli. Všetko sme vybavili len pomocou QR kódu zobrazeného na hodinkách Apple Watch. Pre nás už nebolo prekvapením, že za celý čas si nikto neskontroloval naše cestovné doklady. Ale, že vôbec nikde! Leteli sme teraz piaty krát s Lauda a stále žiadna kontrola.

Hodinky Apple Watch s letenkou

Raz si od nás pýtali doklady, keď sme leteli späť z Madridu do Viedne pri vstupe na letisko. A aj to iba letmo preleteli. Len upozorníme, že netreba sa na to spoliehať. Možno máme iba šťastie.

Z letiska do centra Madridu

Väčšina nízko nákladových spoločností pristáva na Terminál 1 na tomto štvrtom najrušnejšom letisku Európy. Pre spojenie s mestom existuje viacero možností a zvolili sme si tu najjednoduchšiu a najrýchlejšiu: metro.

Minulý rok zrušili v Madride papierové cestovné lístky a zaviedli plastové kartičky. Tie si zakúpiš v automate tesne pred turniketmi pred vstupom do metra. Samotná plastová krabička stojí 2.50,- € na ktorý si dobiješ kredit aký potrebuješ. Táto kartička je použiteľná aj pre viacero ľudí a na rôzne druhy prepravy. Odporúčame aby si si dobil kredit na 10 jázd, vyjde ťa to tak lacnejšie. Ešte je zvlášť spoplatnená trasa linkou 8, ktorá premáva priamo z letiska. Tá je spoplatnená sumou 3,- €.

Metro Station Callao
Stanice metra rozpoznáš z ulice veľmi ľahko.

Jazda naspäť na letisko sa platí, až keď vystúpiš na stanici terminálu a chceš vojsť na letisko. Ak náhodou nemáš potrebný kredit (turniket ťa nepustí prejsť), stačí si len v automate znova dobiť potrebný kredit.

Public Transport Card Madrid

Celé značenie metra v Madride je veľmi prehľadné a dostaneš sa s ním kamkoľvek. O prepravu autobusom sme sa ani nepokúšali, pretože aj pre domácich je táto sieť príliš komplikovaná.

Skús nejaký zastrčený tapas bar

Kvôli čomu sme hlavne vyrazili do Madridu na jednu noc, bolo navštíviť nejaký tapas bar a dať si paellu :). Toto sa nám podarilo splniť hneď prvý večer. Ubytovanie bolo tak trochu mimo centra mesta a hlavne nie na hlavnom “turistickom” ťahu. Preto nebola núdza ani o miestne tapas bary s prijateľnými cenami hneď neďaleko nášho ubytovania.

Mesón O’Luar

Tak toto sme trafili, že úplne presne. Domáci v tapaz bare pekne v rade majú všetci hore hlavy a sledujú futbal – nejakú miestnu ligu. Ani čašníci si nás poriadne nevšímajú. Jediný kuchár sa musí kvôli našej paelle odobrať do kuchyne, ale predpokladáme, že tam má druhý televízor.

Medzitým nám čašník nosí objednanú sangriu s predjedlom. Za nejakých 20 minút máme na stole aj našu paellu. Tu si len dovolíme upozornenie, ktoré sme pozorovali aj na Malorke. Cena za palleu sa uvádza väčšinou v sume za osobu, ale musíte si dať dve porcie. Menšie porcie asi nevedia robiť. A tie porcie sú tak veľké, že sa najete minimálne z nich traja. Neboj sa vypýtať si aj tretí tanier.

Kúsok Egypta v Madride

Úplne plní, sa rozhodujeme čo s načatým večerom. Zisťujeme, že v blízkosti máme jednu egyptskú pamiatku, ktorá je voľne prístupná. Áno! Egyptská pamiatka uprostred Madridu. Na ňu sme narazili na nami osvedčenej stránke Atlas Obscura.

Nachádza sa v parku Montaña a vynikne práve v noci. Všade naokolo tma, len tento chrám je pekne nasvietený. Zaujímavé je, ako sa vyskytol tento Temple of Debod uprostred Madridu. To sa dočítaš na vyššie uvedenom linku alebo na Wikipedii.

Čo vidieť v Madride?

Druhý deň chceme využiť na maximum. Predsa len, o 20:15 nám letí späť lietadlo do Viedne. Madrid je s 3 miliónmi obyvateľov príliš veľké mesto a ani týždeň by ti nestačil na pozretie. Tak sme si museli vytipovať iba pár vecí.

Určite každého niečo iné zaujíma. Navštíviť sa dá futbalový štadión klubu Real Madrid, či Plaza de Toros de Las Ventas, kde sa konajú býčie zápasy. My sme nemali šťastie na túto atrakciu. Býčie zápasy sa v tejto aréne konajú dosť často, ale akurát nie vtedy keď sme tu boli my. Preto naše kroky mierili hneď po raňajkách do najbližšej stanice metra.

Najlepšie veci sú zadarmo

Stránka Atlas Obscura nám poskytla vynikajúce tipy a dve veci musíme vidieť ako prvé.

Železničná stanica Atocha

V rebríčku TOP 10 najkrajších železničných staníc na svete podľa časopisu TIME sa vyskytuje aj tá, čo je v Madride: Stanica Atocha. V budove z roku 1851 sa nachádza obrovský priestor (4000 m²), kde si miestni obyvatelia odsúhlasili premeniť tento priestor na krásnu tropickú záhradu s palmami siahajúcimi až po strop. Pri čakaní na vlak, môžeš oddychovať v tejto hustej vegetácii a popri tom pozorovať korytnačky v jazierku.

Hádam sa aj my niekedy dočkáme, že takto bude vyzerať aspoň naša hlavná stanica v Bratislave.

Palacio de Cristal

V blízkosti železničnej stanice Atocha sa nachádza v srdci parku Retiro v ktorom sa dá stráviť celý deň a aj tak ho neprejdeš celý. Jeho rozloha je približne 1.4km² a občas budeš potrebovať aj navigáciu aby si trafil zas von. My sme mierime za jediným účelom. Za najkrajšou budovou v parku: Krištáľový palác.

Palacio de Cristal, Madrid

Pochádza konca 19. storočia a je vytvorený prevažne zo skla a železa. Pôvodne mal slúžiť ako skleník pre rastliny z Filipín pre výstavu konanú v roku 1887. Tereaz sa palác používa ako výstavný priestor múzea Reina Sofia.

Samotná krása paláca sa nedá ani opísať. Však si pozri naše fotky. A vieme si predstaviť, keby sme nemali zatiahnuté ale slnečno. Prípadne byť tu pri západe slnka.

Povinná klasika

Z tohto parku už mierime len do centra mesta na “povinnú” jazdu. Kráľovský palác a hneď vedľa Catedral de la Almudena. Aj tu sme premeškali významnú udalosť. Kým sme sa v katedrále kochali krásou a zapaľovali sviečky pomocou dvadsať centoviek, tak z kráľovského paláca “zdrhol” kráľ Filip VI. Už len v diaľke sme videli odchádzajúcu kolónu. Možno utekal pred nami.

Na obed do Mercado De San Miguel

V blízkosti vyššie uvedených pamiatok je viacej miest, ktoré sa oplatí vidieť a niektorým sa vôbec nevyhneš. Už turisticky otrepané je námestie Plaza Mayor. Niečo podobné ako v Benátkach námestie sv. Marka. Všade množstvo ľudí a predražené kaviarne či reštaurácie. To sa radšej ani nezastavujeme.

Nájazdy turistov okupujú aj neďalekú oficiálne najstaršiu reštauráciu na svete, ktorá je zapísaná v Guinessovej knihe rekordov. Aby si si vôbec sadol v tejto reštaurácii je potrebná rezervácia. Na to, ako je táto reštaurácia známa, ceny sú relatívne prijateľné. Menu si môžeš pozrieť na ich webe.

Množstvo turistov sa nachádza samozrejme aj v mestskej tržnici. Ale tu prichádzajú po vlnách. Asi podľa autobusov, ako ich vyložia. Takže v jeden čas je plná do prasknutia a za 10 minút poloprázdna. V tejto tržnici ochutnáš asi zo všetkého čo španielska kuchyňa ponúka. My sme vsadili na tapas chlebíčky s morskými rybami a na jednu zvláštnosť, ktorú sme si museli zobrať so sebou. V kornútkoch tu totiž predávajú nakrájané chorizo, malé klobásky a šunku (jamón). A keď si zoberieš takých 200g nakrájaného jamónu, tak sa aj dvaja najete.

Najslávnejšia čokoládovňa a najlepšie churros

Pôvodne sme mali v pláne si oddýchnuť niekde v kaviarni pri šálke dobrej kávy a prípadne si k tomu zakusnúť churros. A úplne náhodou sme objavili Chocolateria San Gines. Vôbec sme nemali páru kam sme zablúdili. Až dodatočne, keď sme sa objavili vo vnútri. Táto čokoládovňa nemá okrem čokolády, kávy a churros nič iné v ponuke. A to čo robia, robia priam božsky. Však churros tu pripravujú ručne už od roku 1984.

Táto čokoládovňa denne predá viac ako 10 000 churros a je jedno kedy dostaneš chuť na túto pochúťku. Sú otvorení 24 hodín denne, 365 dní v roku! Svojou kvalitou prekročili hranice vlastného štátu. Však túto slávnu čokoládovňu navštívili také osobnosti ako Tina Turner, Naomi Campbell, Mark Zuckerberg či bývalý americký prezident Jimmy Carter. Stačí si len prezerať fotografie na stenách. A teraz sme tam boli aj my! 🙂

Posledná zástavka pred odletom

Ešte sme sa chceli na Madrid pozrieť z výšky. To nám malo zabezpečiť Faro de Moncloa. Je to tak na pol ceste smerom na letisko, preto sme si to nechávali na záver zoznamu. Pre našu veľkú smolu, mali zatvorené pre silný vietor. Podľa stavby sme tipovali, že výťah hore do veže je umiestnený zvonka a tak z bezpečnostného hľadiska radšej zavreli. Nie vždy všetko, čo si človek naplánuje vyjde.

Aspoň sme si obzreli víťazný oblúk, ktorý je asi v každom európskom veľkomeste a pobrali sa pomaly na letisko. Napriek vyše hodinovému meškaniu sme vo Viedni pristáli len s 20 minútovým meškaním.

Ďalšie rýchle výlety do európskych miest

Niekto môže namietať, že z takéhoto výletu človek nič nemá a nemá šancu spoznať za tak krátky čas ani mesto. To vôbec nie je ale našim účelom. Berieme to, že ideme si pozrieť niečo nové, keď je priaznivá cena za letenky.

Za tieto letenky do Madridu sme dali 14,- € (7,- € jeden smer). Z Bratislavy sa za tú istú sumu odvezieme vlakom v druhej triede približne do Trenčína! My sme si povedali, že ideme na pravú paellu do Madridu. Prečo nie? Minulý rok sme takto boli dva krát sa okúpať na Malorke a letenky nás vyšli menej ako celodenná vstupenka do Aquapark Senec.

Plánujeme ďalšie takéto “úlety”. Objavujú sa v ponuke ďalšie európske mesta, kam to je možné takto urobiť. To pripravíme ďalší článok. Tak nás sleduj naďalej a nezabudni nám dať vedieť, keď si sa nechal inšpirovať. Navštíviš Madrid?

Rakúske alpy
Aj takýto pohľad na rakúske Alpy sa ti naskytne pri lete do Madridu.

3 Comments

1. […] spiatočnú letenku do Gruzínska na originálne Chačapuri. Už chápeš, prečo sme schopní letieť len na večeru do Madridu? 😉 Ak dostaneme najbližšie chuť na Chačapuri, zaletíme do […]

2. […] oblúk nie je tak impozantný ako víťazný oblúk v Paríži, v Bukurešti, v Madride, či iných európskych mestách. Napriek tomu, treba si uvedomiť, že oblúk bol postavený v […]

3. […] Atlas Obscura by sme asi nikdy nenavštívili Kryštálový palác v Madride, Lekárske múzeum vo Viedni, Nemocnicu v skale v Budapešti, jedno z najkrajších kníhkupectiev […]

Gurmán Fest na dostihovej dráhe

Gurmán Fest Bratislava 2016

Radi sa oboznamujeme s novými jedlami a nenecháme si ujsť príležitosť dobre sa najesť. Jednou z takýchto akcií je i Gurmán Fest.

Mostar

Mostar: Veľa povyku pre nič

Mostar je taká povinná jazda pre všetkých ktorí dovolenkujú na Makarskej, prípadne navštívia Bosnu a Hercegovinu. V konečnom dôsledku veľa toho nevie ponúknuť, ale je to zas niečo nového pre tých, čo chodia len na dovolenku do Chorvátska. Nakoniec sme aj my sem zašli po druhý krát.

Jarka v Divnej Pani

Na kávu do Banskej Štiavnice

Navštíviť kaviareň Divnú pani bolo už dlhšie v pláne, lenže kalendár bol neustále plný. Pôvodne sme mali vyraziť na kávu do tejto kaviarne len na “otočku”, ale do toho sa mi akosi nechcelo a navyše neďaleko Banskej Štiavnice sú aj kúpele Sklené Teplice. Škoda nevyužiť.

Balkán Tour 2018

Balkán Tour 2018 (Srbsko)

Známi nás oslovili, či by sme pre nich neuskutočnili svadobnú cestu do balkánskych krajín, keďže sme tu už niekoľko krát boli a poznáme túto oblasť viac než dosť a sami si netrúfajú, lebo nevedia čo majú očakávať. Mali sme v pláne im ukázať čo najviac z týchto krajín za veľmi krátky čas a tomu sme…