Noc múzeí vo Viedni

CK Knirsch 7. októbra 2019

Na Slovensku a vo väčšine európskych krajín sa Európska Noc múzeí koná každoročne na jar. Rakúsko sa do tejto akcie nezapája, pretože má svoju akciu: Lange Nacht der Museen. A tento rok to už je 20. ročník!

ORF Lange Nacht der Museen

Dlhá noc múzeí v Rakúsku sa koná každoročne v októbri (v sobotu). Do tejto akcie je zapojených viac ako 700 múzeí v celej krajine. A len vo Viedni je ich niečo cez 300. Pre nás je to ideálne, ako si spestriť weekend.

Princíp je podobný ako u nás. Zaplatíš len raz a navštíviš múzeí koľko stihneš. Cena je stanovená na 15,- € (podstatne vyššia cena ako na Slovensku, ale aj jednorázové vstupy tu stoja podstatne viac) a v cene máš aj bezplatnú prepravu. Škoda len je, že vstupenka platí až od 18:00 do 01:00. Aj keď už navštíviš dve až tri múzeá, sa to oplatí.

Dlhá noc múzeí Viedeň

Vstupenka platí na ktorúkoľvek možnosť prepravy verejnou dopravou. Navyše sú do toho integrované autobusy BigBus a jazdy historickými električkami.

Už mesiac dopredu máš na stránke dostupné všetky informácie. Dokonca máš tu na stiahnutie PDF brožúru v angličtine a nemčine, ktorú dostaneš aj fyzicky na mieste. Dobré je si naplánovať dopredu nejaký itinerár.

Parkovanie vo Viedni cez weekend

Neodporúčame ísť vlakom alebo autobusom do Viedne. V nočných hodinách asi nenájdeš žiaden späť. Autom je to predsa pohodlnejšie. A ani s parkovaním nie je problém. Ak nechceš platiť v P+R Erdberg, tak môžeš zaparkovať kdekoľvek na ulici, kde nájdeš voľné miesto a nie je tam zákaz. Cez weekend sa totiž vo Viedni za parkovanie neplatí. Už len nájsť vhodné miesto.

Zaparkovať sa snažíme vždy niekde medzi Naschmarkt a Naturhistorisches Museum. Síce občas dlhšie hľadáme miesto, ale je to ideálny východzí bod. Všade to je blízko. A najmä keď v noci skončíme v poslednom múzeu, tak to nemáme ďaleko k autu.

Parking Vienna
Tentoraz sa nám podarilo nájsť voľné miesto na Paniglgasse

Kúpa vstupeniek

Vstupenku na túto akciu si môžeš zakúpiť v ktoromkoľvek múzeu. Predávajú ich všade. Centrálny bod pre predaj vstupeniek sa nachádza na Maria-Theresien-Platz.

Na centrálnom bode si nezabudni pripraviť cash. Bohužiaľ kartou sa nedá vôbec platiť. Čo je škoda, pretože nás je 5 a celkovo platíme 72,- €. K lístkom si berieme aj vytlačené obsiahle brožúry v angličtine so zoznamom múzeí. Tú si uschovaj, pretože môže dobre poslúžiť ako inšpirácia pre budúce návštevy mimo tejto akcie.

Cisársky palác, Viedeň

Ktoré múzeá navštíviť?

Nedávame si nereálne plány. Nedá sa to ako v Bratislave, keď počas akcie Noc múzeí sa teoreticky dajú pozrieť takmer všetky múzea. Vo Viedni žije 4x viac ľudí ako v Bratislave plus veľké množstvo turistov ťa môžu logicky naviesť k tomu, že niekde budeš čakať v rade. A pre daždivé počasie radšej volíme len 4 múzeá, ktoré sú blízko seba a nejaké máme v zásobe.

Das Schmetterlinghaus

Štartujeme v známom dome motýľov. Už pred oficiálnym štartom sa tu zdržuje niekoľko desiatok ľudí. To nám ani tak veľmi nevadí, pretože vo vnútri je teplo a v skleníku je ešte teplejšie.

Ako sa dalo čakať, v tomto skleníku ideme v zástupe ľudí. Ale to by bolo jedno v akom múzeu by sme boli. Pri začiatku akcie to tak vyzerá všade.

Albertina

Kúsok od Schmetterlinghaus sa nachádza veľmi skvostné múzeum. Lepšie povedané galéria. Je to galéria na svetovej úrovni a určite sa počas tejto akcie sem oplatí zájsť. Už len kvôli tomu, že bežne tu stojí vstupné 18,- €.

Aj keď nás veľmi maliari a ich diela neberú, tak aj obyčajnému človeku niečo povedia umelci ako Pablo Picasso či Claude Monet. Tí patria do stálej expozície galérie. Ak sa zaujímaš trochu viac o toto umenie, tak určite ti niečo vraví aj meno Albrecht Dürer. A práve v Albertine je do 06. januára 2020 výstava diel tohto renesančného umelca. Na jednom mieste sa tu zhromaždilo viac ako 200 kresieb, tlačenej grafiky a obrazov. Na vlastné oči môžeš zhliadnúť slávneho zajaca či modliace sa ruky. Ak nič o ňom nevieš, niečo si môžeš prečítať na Wikipedia.

Budova Albertiny je obrovská. A nepredpokladáme, že by sme tu čakali v rade na vstup. Túto noc sa dajú bezplatne odložiť všetky nepotrebné veci v šatni. V tejto budove je tiež teplo, a pri tom množstve ľudí ešte viac. Vstupné nie je drahé len pre nás, ale určite aj pre domácich, ktorí sa tiež v túto noc snažia využiť vstupenku na maximum.

Na každom poschodí v jednotlivých miestnostiach je množstvo ľudí. Napriek tomu je to ešte ako tak znesiteľné. Konečne vidíme na vlastné oči diela slávnych maliarov o ktorých sme sa len učili v škole a zhliadli tak maximálne na internete.

Dobre robíme, že galériu Albertina navštevujeme hneď v úvode. Keď už vychádzame, do vnútra čaká veľká masa ľudí v zástupe. A takýto stav je celú noc. Neskôr si čítame štatistiku. Najnavštevovanejším objektom počas Lange Nacht der Museen bola práve Albertina. Za tých pár hodín si prišlo obrazy pozrieť 16.575 návštevníkov.

Mnoho vzácnych diel je odložených v archíve

Vystavených obrazov je neúrekom. Je to jedna z galérii kde stráviš celý deň. Hlavne keď je vonku hnusné počasie. A nezabudni sledovať aj stránku galérie. Albertina má totiž uschované vo svojej zbierke aj diela Rembrandta (70ks) či Raffaela (43 kresieb). Dokonca v archíve Albertiny figurujú aj diela autorov ako: Leonardo da Vinci, Hieronymus Bosh či Michalangelo. Títo autori nie sú štandardne vystavený, ale je možné, že v budúcnosti sa vyskytnú.

Rakúska národná knižnica

Ak si pravidelným čitateľom nášho webu, určite ti neušlo, že inšpiráciu čerpáme aj zo stránok Atlas Obscura. Práve tá nám odporúčala navštíviť viac ako 650 rokov starú knižnicu. Tá sa nachádza medzi galériou Albertina a Michaelerplatz. Zvonku nič nenasvedčuje tomu, aké nádherné priestory sa tu schovávajú.

Táto knižnica je mimoriadnou z viacerých uhlov. Už keď budeš vchádzať do vnútra, ti padne sánka až na zem. Úchvatne monumentálne barokové dielo ťa odrovná hneď na začiatok. Nebudeš vedieť kam sa pozrieť skôr. Potom keď si uvedomíš, že túto stavbu dokončili pred 300 rokmi, tak budeš naďalej v údive a rozmýšľať nad dnešnými stavbami.

A to si len na začiatku. Najvzácnejšia mimoriadna knižná svetová zbierka pochádza zo 14. storočia. Ďalej sa tu nachádza množstvo grafík, máp, papyrusových zvitkov a portrétov nevyčísliteľnej ceny.

Poklady nevyčísliteľnej hodnoty

Uprostred knižnice stojí socha Karola VI. v životnej veľkosti. Oválny pôdorys v okolí sochy nie je zvolený náhodne. Symbolizuje dokonalosť vesmírneho poriadku a obežnú dráhu Zeme okolo Slnka. Práve v tejto časti sa nachádza cez 15-tisíc kníh. Tie sú pozostatkom princa Eugena Savojského. Zaujímavosťou je, že cisár Karol IV. za ne zaplatil viac, ako neskôr Mária Terézia za celý palác Belvedere.

Keď sa zadívaš na knihy zistíš, že sú farebne odlíšené. Väzba kníh je totiž z marokánskych kôz a koža je zafarbená podľa témy: červená je pre históriu a literatúru, modrá pre teológiu a právo a žltá pre umenie a prírodné vedy.

Ešte jedna zaujímavosť

Keď sem niekedy zájdeš, určite budeš vchádzať cez hlavný vchod z námestia Josefplatz. Najprv si pozri aké je široké celé námestie. A vlastne to je dĺžka celej monumentálnej sály Prunksaal. Presne 77.7 metra! Táto miestosť pripomína skôr barokovú katedrálu s mramorovou podlahou, stĺpmi s korintskými hlavicami a kupolou zdobenou freskami ako nejakú knižnicu.

Vedel si že….

v knižnici sa nachádza GRAMMATICA SLAVICA od Antona Bernoláka, prvá normotvorná gramatika slovenského jazyka z roku 1790?

Prírodovedné múzeum

Na akcii noc múzeí vždy končíme v prírodovednom múzeu. To isté robíme aj vo Viedni. Múzeum nájdeš na Maria-Theresien-Platz. Možno ťa najprv odradí myšlienka na návštevu pri spomienke toho v Bratislave, kde sme povinne museli chodiť zo školy. Garantujeme ti, že tu sa budeš chcieť vrátiť.

Už pri vstupe na teba dýchne história. A to nehovoríme o starých vŕzgajúcich parketách, starých vitrinách či vypreparovaných zvierat, ktoré bohužiaľ už patria medzi vyhynuté. Počiatky zbierok siahajú až do polovice 18 storočia! Nebyť moderných technológii, pripadáme si, akoby sme sa preniesli do minulosti, kedy objavy boli na dennom poriadku.

Naturhistorisches Museum Wien

Prírodovedné múzeum vo Viedni sa radí medzi najvýznamnejšie múze na svete. V 39 sálach o celkovej rozlohe 8700 m² ti ponúknu 20 miliónov exponátov. To ti ponúkne zábavu na niekoľko hodín. Ak by sme chceli vypísať čo nás najviac zaujalo, tak článok by bol veľmi dlhý. Ale je tu tých pár TOP.

Willendorfská venuša

Češi majú svoju Věstonickú venušu za ktorou musíš do Brna. Jej vznik datujú do obdobia rokov 29 000 – 25 000 pred Kristom. Rakúšania majú zas Willendorfskú venušu približne z rovnakého obdobia. A jej originál je verejnosti prístupný práve v tomto múzeu.

Venus von Willendorf

Tissint

Pamätáš si palcové titulky z novín v roku 2011? To po 50 rokoch dopadol meteorit z Marsu do odľahlých častí Maroka. Ten mal celkovo približne 15kg. A práve kus pravého meteoritu nájdeš v zbierke prírodovedného múzea. Múzeum ho zakúpilo približne za ½ milióna eur.

Okrem meteoritu Tissint tu nájdeš aj množstvo ďalších. Práve zbierka meteoritov vo Viedni, sa radí k najstarším zbierkam na svete (najstarší je Hraschina z roku 1751).

Meteorit Tissint

Kytica z diamantov

Najvýznamnejší objekt prírodovedného múzea je drahokamový buket o hmotnosti 2.8kg s výško 50cm z roku 1760. Je to darček Márie Terézie jej manželovi. Dielo sa skladá z 2102 diamantov a 761 drahkomov a polodrahokamov. Váza je vyrezaná z kryštálu a svetlozelené listy z hodvábu.

Kytica diamantov

Múzeum na celý deň

To je len zlomok z toho čo nás zaujalo. Tých najzaujímavejších exponátov je naozaj veľa. Preto aj Prírodovedné múzeum pripravilo zoznam TOP 100 objektov, ktoré sú v miestnostiach aj príslušne označené. Pozri si ten zoznam a určite sem budeš chcieť zájsť. A mládež do 19 rokov má vstup zdarma!

Ak budeš mať toho dosť, tak hneď na prvom poschodí sa nachádza kaviareň. Škoda si nedať v tak nádhernom prostredí kávu, či niečo na zakusnutie.

Naturhistorisches Museum

Múzeum opúšťame o 01:00 v noci. Do tohto času trvala totiž akcia Lange Nacht der Museen, ktorú využívame do maxima. Už len cesta domov, naspäť do Bratislavy. Síce doma do postelí ulíhame až niekedy o 03:00 nad ránom, ale všetci sme spokojní. Príjemne strávený weekend.

Prírodovedné muzeum vo Viedni
Už vstupná hala nás prekvapila vernou zmenšeninou mesiaca. Tá bola k videniu v Bratislave na Noc múzeí v roku 2018

Koľko sme ušetrili na vstupnom?

Aj keď vstupenka na Lange Nacht der Museen stojí 15,- €, stále sa to oplatí. Za tých pár hodín sme navštívili štyri múzeá do ktorých je nasledovné vstupné.

Štandardná cena vstupného
Schmetterlinghaus7,- €
Albertina18,- €
Rakúska národná knižnica8,- €
Prírodovedné múzeum12,- €

Keď si to zrátame, ušetrili sme na osobu 30,- €. A aj keď si zarátame cestu, tak sa to určite oplatí. Už sa tešíme na ďalší ročník Lange Nacht der Museen.

1 Comments

1. […] sme, že o mesiac ideme do Viedne znova na Lange Nacht der Museen. To robíme už rezerváciu mesiac dopredu. Dokonca už takto skoro vopred, sú už nejaké časy […]

Košice

Kam na raňajky v Košiciach?

Jednou z najkrajších uličiek centra mesta Košice, ktoré sme objavili, je určite Hrnčiarska ulica. Je to druhá rovnobežná ulica s Hlavnou ulicou smerom na železničnú stanicu. Mesto sa ju snaží prezentovať ako uličku remesiel.

Bazény, Santovka

Dovolenka na Slovensku nie sú len Tatry!

Vďaka pandémii COVID-19 sme zrušili všetky plánované cesty po Európe a rozhodli sme sa po dlhom čase absolvovať dovolenku na našej rodnej hrude s cieľom vyhnúť sa pretlaku turistov a prefláknutých destinácii ktoré ti z hlavy vymenuje každý Slovák.

Schnitzel Figlmuller

Do Viedne na Schnitzel veľký ako Ruské koleso v Práteri

Keď zadáš do Google “wiener schnitzell” s veľkou pravdepodobnosťou na prvých miestach bude figurovať reštaurácia Figlmüller. Už pri minulej návšteve sme sa pokúšali sem dostať, ale nepochodili sme. Až teraz!

Šturec

Slovenský Titanic: remorkér Šturec

Keď sa objavila udalosť, pozrieť si loď Šturec v Zimnom prístave neváhali sme ani chvíľu. Už dávnejšie sme sa chceli prejsť po prístave, ale je trochu komplikované sa tam dostať. A ako bonus, sme si mohli obzrieť aj tohto posledného mohykána.