S Air Arabia na Srí Lanku
CK Knirsch 21. mája 2025
Približná doba čítania: 6 minút
Keď v septembri 2024 vyskočili akciové letenky za 355,- € na Srí Lanku v máji 2025 s leteckou spoločnosťou Air Arabia, neváhali sme ani chvíľu a zakúpili si letenky. Nebolo to priamo cez žiadneho sprostredkovateľa, ale priamo v leteckej spoločnosti. Dovtedy sme takmer vôbec nepočuli o Air Arabia, iba kde tam zmienku. Prvý kontakt zakúpením leteniek bol vynikajúci.
V skratke o Air Arabia
Air Arabia je nízkonákladová letecká spoločnosť, ktorá pochádza zo Spojených arabský emirátov, založená začiatkom rokom 2003. Používajú výhradne lietadlá Airbus A320 (plus zopár Airbus A321neo) a hlavnú základňu majú na letisku v Sharjah (čítaj Šardžá), len 15km od Dubaja a druhú v Rás al-Chájma. Jedná sa o prvú low-cost leteckú spoločnosť v Spojených arabských emirátoch.
Air Arabia pokrýva viac ako 170 destinácii najmä na Blízkom východe, Severnej Afrike, Indickom subkontinente (India, Pakistan, Bangladéš, Nepál, Srí Lanka) a Európe. Slúži hlavne pre migrantov zo strednej Ázie a Indie, alebo turistov hľadajúci lacnú alternatívu do zaujímavých destinácii, či pre Európanov ako lacné spojenie do Ázie a Afriky s prestupom.
Na rozdiel od populárnych low cost leteckých spoločností v Európe ako WizzAir, alebo RyanAir ponúkajú aj v prijateľných cenových hraniciach príplatkové služby, ako výber miesta, podpalubnú batožinu, alebo objednanie teplého jedla na palube.
Len pre ilustráciu. Rezervácia konkretného miesta na všetky lety (VIE-SHJ, SHJ-CMB a späť) pre štyri osoby nás stála 4,- € / osoba / let; 30kg + 20kg batožina na lete späť z Colomba do Viedne je v cene 25,49 €. A Biryani na palube lietadla stojí 6,43,- €, čo vychádza lacnejšia, ako keď si dáte jedlo priamo na letisku.
Online checkin
Čo veľmi oceňujeme pri leteckej spoločnosti Air Arabia, že sa nás nesnaží nachytať na našej nepozornosti. Akonáhle sa sprístupní online checkin, príde vám o tom 48 hodín pred odletom informačný email aj s priamym odkazom na vykonanie checkin-u. Po vyplnení potrebných údajov si môžete letenky nechať zobraziť, poslať na email alebo WhatsApp. A samozrejmosťou je jednoduché a intuitívne pridanie leteniek do vašej elektronickej peňaženky.
Let na Srí Lanku
V sobotu večer odlietame z Viedenského letiska najprv do Sharjah, kde máme dvojhodinový prestup s pokračovaním do Colomba. Keďže cestujeme len s povolenou 10kg príručnou batožinou, smerujeme priamo na príslušnú bránu. Tu nám bez toho, aby si overili či máme vykonaný check-in vytlačia letenky na každý úsek cesty jednotlivo. Lietadlo odlieta na čas, bez akéhokoľvek meškania.
I pri prestupe v Sharjah, nás personál usmerňuje v rámci letiska, kadiaľ máme pokračovať ďalej. Trochu nezmyselné je znova bezbečnostná kontrola batožiny, keďže vôbec neopúšťame letisko. To je asi celé jediné mínus na našej dlhej ceste.
Po viac ako 15 hodinách úspešne pristávame v Colombe, takisto bez meškania čo u lowcost spoločností málokedy vidieť.
Cesta späť
Veľmi podobne prebieha aj cesta späť, len s tými rozdielmi, že máme celonočný prestup (strávený na hoteli v Sharjah) a cestujeme už s obrovskou podpalubnou batožinou plnou suvenírov. To že máme ½ kg nadváhu, len mávnu rukou a zbytočne nás nebuzerujú. Túto batožinu nemusíme vôbec vyzdvihovať a znova odbavovať na prestupe, ale pekne nás počká priamo vo Viedni, kde príde absolútne nepoškodená. Áno, upozorňujeme ich, že máme v batožine nejaký alkohol, špeciálny med a podobné tekutiny, tak pre istotu na batožinu nalepia aj výstražnú nálepku s upozornením na krehkú batožinu.
Mierna kritika
Jedinou našou kritikou je, že ak sa potrebujete dostať k nejakým informáciam navyše, asi nedostanete relevantnú požadovanú odpoveď. Chceme si vziať malý dron (DJI Mini SE), čo nie je problém v cieľovej destinácii, ale ako sa správajú k tomuto zariadeniu na prestupe. V UAE sú na to prísne pravidlá. Slušne nás odpinkali na Ministerstvo pokročilých technológii alebo colnicu a tí nás zas odpinkali späť. Takže trojica inštitúcii nás posielala medzi sebou, ale relevantnej odpovede sme sa nedočkali do dnešného dňa. Po skúsenostiach s letom vieme vydedukovať, že stačí dron dať do odbavenej batožiny v podbalubí a nemusíme nič riešiť.
Poletíme s Air Arabia znova?
V rámci nákupu leteniek na Srí Lanku boli v ponuke aj akciové letenky do Nepálu, Indie či Thajska. Ak sa v budúcnosti znova vyskytne neodolateľná ponúka, vôbec nebudeme mať vôbec obavy letieť znova s Air Arabia. Poskytujú o niečo málo lepší štandard ako WizzAir či RyanAir.
Prečítaj si ďalšie články

India: 8. deň – slávny Taj Mahal
No to ti bol luxus. Ani vo sne sa mi nesnívalo, že napriek všetkým negatívnym informáciám o indických vlakoch to bude radosť cestovať.

Nukus: Objavujeme neznáme Karakalpacko
Málokto asi počul čo i len slovo Karakalpakstán, príp. Karakalpacko a nie to ešte v spojitosti s republikou. Jedná sa o autonómnu republiku na severozápade Uzbekistanu a tvorí takmer tretinu územia Uzbekistanu. A práve sem smerujeme, fascinovaní ďalšou neznámou a neuznanou krajinou.

Dve zlé rozhodnutia v jeden deň
Hneď ráno máme extra dôležitú dilemu. Kam pôjdeme? Pôjdeme do Náhorného Karabachu, alebo pozrieť 14 000 rokov staré petroglyfy? To sme ešte netušili, že nech sa rozhodneme akokoľvek, je to zlé rozhodnutie. Tretia možnosť bola, ísť ešte viac na juh až k iránskym hraniciam do Agaraku. Nechceli sme však sedieť 3 hodiny v aute. Možno…

Buchara: najzachovalejšie mesto na Hodvábnej ceste
Naše dobrodružné putovanie Uzbekistanom pokračuje smerom do Buchary a snažíme sa čo najviac priblížiť stredovekým spôsobom presunu. Namiesto tiav máme najpomalšie auto, ktoré sme mohli nájsť, cesty sú občas tiež na úrovni stredoveku a atmosféra sa takmer nezmenila. Čo viac si priať?