Splnený sen: šoférovať TukTuk

CK Knirsch 30. mája 2025

Približná doba čítania: 13 minút

Po pristátí na medzinárodnom letisku Bandaranaike v Colombe (vlastne, letisko leží v mestečku Negombo, takže pozor, nezamieňajte si to!) nás čaká ten klasický kolotoč – ako v každej inej krajine. Najskôr povinná pasová kontrola (víza sme si našťastie vybavili vopred, takže žiadne dramatické pasové márne divadlo), potom čas zabezpečiť si hotovosť, kúpiť miestnu SIM kartu a konečne dostať sa na naše ubytovanie. Medzi tým nás čaká jedna z najlepších chvíľ – prevziať si dohodnuté TukTuky, ktoré budú našimi vernými spoločníkmi na cestách.

Na letisku vybavíte všetko

Takmer všade na svete je dnes už samozrejmosťou, že na letisku máte bankomat. Tu stačí nasadiť šikovný výraz „Som turista, čo potrebuje hotovosť“ a peniaze sa z čarovného stroja vynoria. My radšej vyberáme maximum, čo bankomat dovolí – nie je nič horšie, ako míňať poplatky zbytočne často.

Výber z bankomatu

No a keď už hovoríme o poplatkoch, ak máte kartu z Tatrabanky, pripravte si 5 eur ako „transakčnú daň“ na každom zahraničnom bankomate. Ale aby sme neboli nespravodliví, konverzný kurz hrá tiež veľkú rolu – Tatrabanka nám dala kurzu 320,4 LKR za euro, zatiaľ čo my sme s kartou Revolut vybrali hotovosť s kurzom 336,5 LKR za euro. Rozdiel síce nie je obrovský, ale keďže pri výbere z bankomatu kartou Tatrabanky ešte treba započítať ten poplatok 5 €, vyzerá to už o poznanie lepšie s Revolutom.

SIM Karta

Kúpiť SIM kartu na letisku je tak jednoduché, že by ste to zvládli aj so zavretými očami. Stačí ukázať pas a vybrať si dátový balík, ktorý vám sedí. Ceny? Smiešne nízke na to, čo dostanete. Najvyšší balík MAXI u mobilného operátora DIALOG za 7 eur vám na 30 dní ponúkne 50 GB dát, neobmedzený WhatsApp a ešte pár minút miestnych volaní – aký luxus! Obsluha vám ochotne pomôže so všetkým vrátane inštalácie a aktivácie.

TIP: eSIM kartu si môžete zabezpečiť aj vopred pred cestou v pohodlí domova. Pozrite sa ako na to.

Z letiska do požičovne

Taxíky na Srí Lanke majú zlú povesť, že vás vedia „prekvapiť“ cenou aj cestou. Preto my radšej siahame po aplikáciách – a Srí Lanka má hneď dve známe: PickMe a Uber. Ak vyjdete z letiska a zabočíte vľavo, nájdete oficiálne stanovište Uber taxíkov, kde vám ochotní pracovníci pomôžu s objednávkou. Ceny? Smiešne nízke! Za 13 km jazdu zaplatíte necelých 6 eur. A keď to rozdelíte medzi štyroch, vyjde vás to na cenu, za ktorú inde ani autobusom nejdete.

A ak náhodou netúžite po dobrodružstve v TukTuku, nebojte sa – na letisko nesmú.

Požičanie TukTuk-ov – malý krok pre vás, neuveriteľný zážitok na celý život

Vedeli ste, že jedinými krajinami na svete, kde si môžete sami požičať TukTuk, sú práve Srí Lanka a Kambodža? Nikde inde vás nevpustia za volant „motorizovanej Rikše“ bez miestneho šoféra. To je príležitosť, ktorú sa fakt oplatí využiť! Aby sme si dopriali aspoň trošku komfortu (no, kto by nechcel mať vlastné úložisko na kokosové orechy a príručnú batožinu?), radšej si berieme rovno dva TukTuky – štyria v jednom TukTuk znie síce zábavne, ale bolo by to skôr utrpenie. Cena? Okolo 16 € na deň za TukTuk, čo je niečo medzi cenou skvelého obeda a vstupom na safari.

Pre náš trip sme zvolili spoločnosť TukTuk Rental Ceylon, ktorá sídli priamo v Negombe, 13 kilometrov od letiska. Ešte z domova sme spravili objednávku a zaslali potrebné doklady, aby nám vybavili Srílanský vodičský preukaz a pripravili potrebné doklady. Áno, nestačí vám len medzinárodný vodičský preukaz, ale potrebujete aj miestny vodičský preukaz. Našťastie za vás ho vybaví akákoľvek požičovňa.

Taxík nás vysádza v bočnej tichej uličke v Negombe pred autopožičovňou. Autopožičovňa je klasický rodinný dom so záhradou, kde je zaparkovaných približne 8 tuktuk-ov. Po miernom osviežení dostávame rýchlokurz genaility, ako obsluhovať a starať sa o tuktuk.

Základná starostlivosť

  • Palivo: Nádrž má objem 8 l benzínu – na jednu nádrž najazdíte 200–280 km.
  • Olej: Každé druhé tankovanie (alebo aspoň raz za dva dni) sledujte hladinu oleja a prilejte trochu oleja, ak je úroveň pod ryskou.
  • Zamknutie sedadla: Pod ním nájdete autobatériu, rezervné koleso a fľaštičku oleja na dolievanie.
  • Zlodejské opice: Po jazde všetko starostlivo odstráňte – hladné opice sa rady hrajú na pirátov a odnesú vám čokoľvek, čo je voľné.

Obsluha TukTuk – technika, ktorá preverí vašu trpezlivosť i nervy

Obsluhovať TukTuk je náročnejšie ako sa na prvý pohľad zdá. K dispozícii je len jeden pedál, ktorý slúži ako brzda. Na podlahe a medzi nohami máte k dispozícii tri páky: ručná brzda, páka spiatočky a neutral lever. Ak chcete cúvať, musíte zaradiť do neutrálu, zdvihnúť páku a vtedy cúvate. Ak chcete prestať cúvať, musíte znova preradiť do neutrálu a zložiť páku. Tretia páka, neutral lever, slúži na to, že ak sa vám nedarí zaradiť neutrál, môže vám v tom pomôcť.

Na pravej strane riadidiel, otáčaním rukoväte pridávate plyn. Máte tam ešte zopár gombíkov ako klaksón, zapínanie svetiel, či stierače (bez ostrekovača).

Na ľavej strane máte zas spojku, ktorá vyzerá ako brzda na bicykli a otáčaním rukoväte prehadzujete rýchlostné stupne od 1 do 4. A niekde medzi prvým a druhým rýchlostným stupňom je neutrál. Neutrál musíte mať zaradený, ak chcete cúvať, alebo naštartovať. Len srandou je, že nie vždy sa podarí neutrál zaradiť. Vtedy sa musíte trochu posunúť vpred a skúsiť to znova. Okrem toho tu máte ešte minimálne blinker, ktorý sa po odbočení automaticky nevypína. Toto bolo najmenej využívané tlačidlo na našich cestách.

Skúšobná jazda – zrodili sme sa ako (ne)šoféri TukTukov

Trochu nervozity, spotené dlane, veľa „čo ak…“ otázok v hlave, a konečne sedíme za riadidlami. Teória sa síce učí ľahko, no prvé metre jazdy TukTukom sú akoby ste sa práve naučili lietať – vzduch vám krásne šumí okolo hlavy, len ten stabilný let chýba.

TukTuk zvládne rýchlosť až 60 km/h, ale predpisy na Srí Lanke hovoria jasne – max. 40 km/h. A verte, aj to je na tomto stroji dosť! Zákruty sú ako jazda na horskej dráhe, pretože predné koleso je len jedno a zadné dve, sú tesne pri sebe. Každý silnejší vietor či nerovnosť vás vedia pekne vyviesť z rovnováhy. Žiadne ESP ani ABS nečakajte – tu ide o čisto manuálny skill a štipku odvahy.

No a pozor – náhon má TukTuk len na ľavé zadné koleso! Ak vám toto koleso ostane vo vzduchu (áno, stalo sa nám to), verte, že na to vaša TukTuková kariera zanechá peknú spomienku.

Po školení a prejdení asi dvoch kilometrov, zvládame cestu vpred, mierne zatáčky a to je všetko. Ostatok sa doučíme za jazdy. Najmä orientáciu jazdy. Neustále si v hlave musíme pripomínať, že sa tu jazdí vľavo. Aj v kruhových objazdoch sa jazdí v opačnom smere ako u nás. Čo je zachované, je pravidlo pravej ruky. Okrem jazdy vľavo sa na predpisy môžete viac menej vykašľať. Jazdí sa intuitívne a pomocou klaksónu, ktorý je najväčší kamarát. Odbáčate? Trúbite. Predbiehate? Trúbite. Zastavujete? Trúbite. Neviete kde ste a čo robiť? Takisto zatrúbite. Prednosti, zaraďovanie, státie prebieha intuitívne.

Ostrá jazda

Po školení si naložíme našu batožinu do TukTuk-ov a môžeme už sami vyraziť do 4 kilometre vzdialeného ubytovania, krížom cez mesto. Jazda je veľmi opatrná s rýchlosťou približne 30 km/h a smrťou v očiach. Áno, ešte sa občas na križovatkách zaradíme do protismeru, ale účastníci premávky to berú s úsmevom. Vidia, že sme turisti a náš výraz hovorí jasnou rečou: „Prvýkrát za volantom TukTuku!“ Pred každou spomaľovacou prekážkou, zákrutou a križovatkou sa modlíme, ale skúšame ísť sebavedomo. Sledujeme iba premávku pred sebou a čo sa za nami deje, neriešime. Zopár krát spôsobíme kolónu, keď potrebujeme prejsť krížom cez cestu, ale vôbec nás to netrápi. Sme radi, že ideme. Do dvora na prvom ubytovaní, radšej TukTuky zatlačíme, aby sme na druhý deň sme nemuseli riešiť cúvanie. Vsak jeden TukTuk váži približne len 360 kg. To odnesieme aj na fúriku.

Veľa kilometrov pred nami

Samostatná jazda TukTuk-om je poriadne vyčerpávajúca – po pár kilometroch sme unavení a spotení ako po maratóne. A práve teraz si uvedomujeme, že počas 2 a pol týždňa nás čaká viac ako 1000 kilometrov na týchto nezbedných trojkolkách. Aspoň taký je plán. Dúfame, že po pár hodinách jazdy nám to už „prejde do krvi“ a nebude to také stresujúce ako prvá jazda, keď sa každý meter zdá ako malý adrenalínový zážitok.

Pláž Negombo

Sme len pár krokov od pláže, necelých 200 metrov, a pomaly sa stmieva. Síce cítime hlad, ale rozhodne si nechceme nechať ujsť prvé kúpanie v Indickom oceáne. V máji má voda v Negombe príjemných približne 30 °C – takto nás čaká romantika so západom slnka už v prvý večer. Oceán je pokojný, teplý a príjemne nás osvieži po horúcej jazde.

Lokálna reštaurácia

Negombo a Colombo sú veľmi turistické mestá, čo vidieť na každom kroku – hlavné cesty lemujú reštaurácie a podniky s ponukou, ktorá často cieli na západného turistu. My však nechceme cestoviny, hamburgery ani pizzu – túžime po niečom naozaj lokálnom a pravom.

Pivo tu majú lokálnej značky LION v edícii STRONG. Je o mnoho silnejšie ako naše bežné 12°. Má objem alkoholu 8.5 – 9%, čo z neho robí asi približne 17°. Stačia nám dve-tri pivá a okamžite to v tom teple cítime.

Ponuka jedál nás naozaj dostala – žiadne klasické porcie, ale samé „chuťovky“. Na začiatok sme si neboli istí, čo od toho očakávať, tak sme sa rozhodli objednávať postupne podľa čísel z menu. A výsledok? Všetko bolo prekvapivo výborné! Niektoré jedlá mali poriadnu štipľavosť, ale presne tak, ako sme si predstavovali – pikantné, no zároveň chutné. Malé porcie plné rozmanitých chutí, ktoré nás držali v napätí pri každom súste.

Kuchyňa tu naozaj vie, čo robí, a čašník bol náš neoficiálny gurmánsky poradca – snažil sa nám splniť každý želaný špeciál. A takmer každú chvíľu nám pristála na stole ďalšia chuťovka, doplnená o vychladené pivo, ktoré perfektne osviežilo naše chuťové poháriky. K tomu sa pridala živá hudba, ktorá vytvorila príjemnú atmosféru, a my sme si mysleli: „Ak to takto pôjde celý pobyt, máme sa na čo tešiť!“

Prečítaj si ďalšie články

Air Arabia

S Air Arabia na Srí Lanku

Keď v septembri 2024 vyskočili akciové letenky za 355,- € na Srí Lanku v máji 2025 s leteckou spoločnosťou Air Arabia, neváhali sme ani chvíľu a zakúpili si letenky. Nebolo to priamo cez žiadneho sprostredkovateľa, ale priamo v leteckej spoločnosti. Dovtedy sme takmer vôbec nepočuli o Air Arabia, iba kde tam zmienku. Prvý kontakt zakúpením…

Pghindzavank

Bratia Mikoyan-ovci a región plný významných kláštorov

Momentálne sa nachádzame v provincii Lori na severe Arménska. To, že táto provincia bola v roku 1988 ťažko poškodená zemetrasením, nie je veľmi vidno. Skôr je tu nádherná zelená príroda s ešte krajšími hlbokými kaňonmi a kopcami. Tie schovávajú nespočetné množstvo pozoruhodností, a práve ideme niektoré z nich objaviť.

Yerevan, Armenia

14 zaujímavých faktov o Arménsku

Arménsko, krajina rozpadajúcich sa kostolov, úžasných výhľadov a veľmi dobrého vína. Táto starobylá krajina je známa svojím bohatým kresťanským dedičstvom, neuveriteľne dobrým jedlom, ako je kyufta, manti, arménska dolma a ďalšie. Je tiež domovom tých najvrúcnejších miestnych obyvateľov, na ktorých si kedy narazil a z ktorých každý sa s vami rád podelí o svoju kultúru.

Ágra, India

India: 8. deň – slávny Taj Mahal

No to ti bol luxus. Ani vo sne sa mi nesnívalo, že napriek všetkým negatívnym informáciám o indických vlakoch to bude radosť cestovať.

Nezabudni o tom povedať aj ostatným

Chýba ti niečo v článku?

Môžeš nám napísať a opýtať sa.  My túto informáciu dodatočne doplníme aj do článku.