Znova Benátky

CK Knirsch 7. júna 2017

Keď sme sa dozvedeli, že Vodácke centrum má dve miesta voľné v aute na akciu Vogalonga konanej v Benátkach neváhali sme ani na chvíľu a súhlasili sme. Zbalenie bol najmenší problém – iba do príručnej batožiny, akoby sme leteli. Prihodili len stan a spacáky a už v piatok tesne poobede sme naskakovali do auta.

Oddych na pumpe

Cesta v 9 miestnom mikrobuse ubehla veľmi rýchlo a o jedenástej v noci sme už rozkladali stany v kempe Fusina. Tento kemp má jednu z najnižších cien za ubytovanie v Benátkach a navyše aj priame napojenie dopravou do centra mesta. Nachádza sa tu reštaurácia, obchod a dostatok miesta na rozloženie stanov, aj keď v čase konania akcie Vogalonga, takmer praskal vo švíkoch a rozumné voľné miesto na rozloženie viacerých stanov sme nevedeli nájsť. Nakoniec sme objavili medzi mobilnými domčekmi vynikajúci pľac, kde sme si založili súkromnú základňu a navyše sme boli schovaní pred okolím.

Plavba do Benátok

Aby si sa dostal do Benátok, je potrebné si zakúpiť lístok na tzv. “MHD”. Spiatočný lístok. Ten stojí 18,- €, čo je dosť. 1.50,- € zas stoja klasické lístky v rámci Benátok a 7.50,- € ak chceš navštíviť vzdialenejšie miesta. Preto sa priamo vo Fusina oplatí kúpiť 24 hodinový lístok za 26,- € ktorý platí úplne všade. A ak si to načasuješ dobre, ešte ho využiješ aj na druhý deň. Preto aj my vyrážame až o 10:00.

ACTV Venezia

Zbytok posádky naskáče do morských kajakov a pádluje si tých 7km na vlastný pohon. V čase konania Vogalongy je totiž už od piatka až do nedele povolené sa premávať na vlastných plavidlách kanálmi mesta. Počas ostatku roku to je zakázané pod hrozbou vysokej pokuty. Ak chceš zažiť takýto neopakovateľný pocit, aké to je plaviť sa kanálmi mesta, prihlás sa na túto akciu už na budúci rok. Miesta sa rýchlo míňajú a preto je dobre si rezervovať účasť čo najskôr. Vodácke centrum ti zabezpečí úplne všetko. Prepravu z Bratislavy, požičanie výbavy (kajak, pádlo, vestu, špricku,…), miesto v kempe ale aj účasť na akcii. Posledné menované nie je povinné. Nemusíš absolvovať akciu a program na morských kajakoch si môžeš naplánovať sám.

Grand Canal, Venezia, Italy

Krížom cez Benátky

Z lode vystupujeme na stanici Zattere a vydávame sa krížom cez mesto k zástavke F.te Nove aby sme pokračovali na známe ostrovy Torcello, Burano a Murano. Ak sa zbytočne nezdržuješ, tak za pol hodinu prejdeš Benátky od juhu na sever. My to dávame okľukou. Chceme totiž navštíviť miestny rybársky trh Rialto Market. O správnom približovaní do cieľa nás upozorňuje náš nos, čo zacítil čerstvé ryby.

Rialto Market

Na tomto trhu zakúpiš okrem rôznych čerstvých rýb aj potraviny za prijateľné ceny. To isté platí aj o zbytku Benátok. Zahoď mapu a križuj Benátky úzkymi uličkami a vyhýbaj sa trasám, kde sa nachádza veľa turistov. Síce pár krát určite zablúdiš, ale nič sa nedeje. Napr. je rozdiel za kávu zaplatiť na Piazza San Marco 12,- €, alebo 4,- € v turistických oblastiach, keď ju môžeš mať v cenách približne 1,- € až 1,50,- €. To isté platí aj o stravovaní.

Torcello, Burano a Murano

Na zástavke F.te Nove naskakujeme na linku č. 12 ktorá nás vedie cez okolité ostrovy až na najvzdialenejší ostrov Torcello. Tu nájdeme úplný kľud a ticho na rozdiel od Benátok. Dokonca ani veľa turistov tu nevystupuje. Na samotnom ostrove žije dnes len približne 20 ľudí a pôvodná sláva je už minulosťou, aj keď bol ostrov osídlený už od 5. storočia.

Hlavnou atrakciou ostrova je bazilika Santa Maria Assunta zo 7. storočia ktorú dopĺňa kostol Santa Fosca z 11. storočia. Dokonca sa tu nachádza aj Attilov trón na ktorom podľa legendy sedával sám vodca Húnov Atilla. Zaujímavosťou ostrova je, že v roku 1948 tu chvíľu býval i slávny americký spisovateľ a nositeľ Nobelovej ceny Ernest Hemingway.  Inak okrem oddychu od ruchu mesta, tu nie je veľmi dokopy čo robiť.

Torcello

Ďalší ostrov Burano je len na skok a s pravidelnými linkami ani dlho nemusíš čakať. Privíta ťa ostrov plný farieb, čím je aj vyhľadávaný. Žiadne dva domy vedľa seba nemajú rovnaku farbu. V minulosti farebné odlíšenie slúžilo na to, aby vracajúci rybári ľahko z diaľky identifikovali svoj dom a dodnes sa táto tradícia zachováva, ale už len kvôli turizmu. Burano je známe aj kvôli svojej čipkárskej výrobe, ale tie ceny sú šialené. Šaty sa tu pohybujú na úrovni +/- 300,- €!

Kde sa najesť na Burano

Odporúčame ti sa zastaviť na obed priamo pri zástavke v bufete “Fritto misto“, kde podávajú vynikajúce čerstvé kalamáre. Jedna porcia bohate postačí aj pre dvoch. My sme to s takou chuťou zjedli, že sme túto porciu aj zabudli odfotiť.

Ak si chceš pozrieť, pozri si fotky z našej predchádzajúcej návštevy.

Naloďujeme sa na smer Murano. Preto sme zvolili takúto postupnosť, lebo na Murane je doslova “davizmus” ľudí a výhodou je, že z ostrova chodí viac liniek naspäť do Benátok, ako z Burana či Torcella. O tom sme sa presvedčili aj na vlastné oči, kde pri výstupe sme videli radu dlhú asi 150 – 200 metrov čakajúcich na odvoz.

ACTV venezia

Ostrov Murano je pre zmenu výnimočný sklárskou výrobou. V minulosti boli všetci sklári presídlení na tento ostrov kvôli tomu, aby nepodpálili Benátky pri výrobe skla a tiež aby boli pod kontrolou. Výrobný postup známeho benátskeho skla bolo vysoko stráženým tajomstvom a jeho vyzradenie sa trestalo smrťou. Takto ich tu mali všetkých po kope a pod dohľadom.

Oddych na brehu na Murano

Výrobkov zo skla tu nájdeš na každom rohu neúrekom a v takých variantách, že si nebudeš vedieť vybrať. A to dokonca za prijateľné ceny. Od malých drobných hračiek cez balóny zo skla až po ozajstné monštrá. V niektorých predajniach, ak máš šťastie, natrafíš aj na majstrov, ktorí drobné šperky vyrábajú priamo na mieste. Nezabudni zájsť aj na malé námestie, kde je celý veľký pomník samozrejme tiež zo skla.

Torre dell'Orologio

My sme tu na ostrove už boli v neskorých popoludňajších hodinách a tak sme nestihli prehliadky v továrňach na sklo. Tie sú v drvivej väčšine bezplatné, pretože sú spojené priamo s ich podnikovou predajňou a rátajú že si niečo aj zakúpiš, ale nemusíš. V týchto predajniach sú ceny ešte nižšie ako v bežných obchodíkoch. Rozhodli sme sa ešte využiť zbytok dňa a pozrieť si niečo z Benátok. Stačilo zájsť na druhý koniec ostrova, kde stojí linka 4.1 a 4.2 smerujúca takisto do mesta a vyhnúť sa tak davu turistov čakajúcich len na jednu linku, ktorá je spojená s ostrovom Burano.

ACTV Museo, Murano

Prehliadku Benátok nechaj na večer!

Naspäť do mesta sme sa vrátili až okolo 19:00 a boli sme celkom prekvapení ako sa Benátky vyprázdnili a netušíme čím to bolo spôsobené. Predpokladáme že kombináciou zavretých obchodov, múzeí, podávania večere na hoteloch,… Aspoň lepšie pre nás a nemuseli sme sa predierať davmi turistov. To sme zamýšľali využiť a zas krížom cez mesto sme smerovali k dominante Benátok: Piazza San Marco. To naozaj bolo podvečer takmer ľudoprázdne! Len škoda, že posledná linka naspäť do Fusina, nám odchádza o 21:30, bolo by nádherné vidieť Benátky v noci.

Piazza San Marco

Vogalonga v Benátkach

Hlavný program akcie Vogalonga sa koná vždy v nedeľu od rána až do popoludňajších hodín. Nevýhodou je, že niektoré, najmä tie hlavné lodné linky nepremávajú. Hlavné je, že sme sa dostali znova ráno do mesta z Fusiny s 24 hodinovým lístkom, ktorý sme spomínali v úvode. Bližšie o Vogalonge si môžeš prečítať aj u nás.

Vaporetto, Venezia

Samotné pamiatky nás veľmi ani nezaujímali, pretože stačí vidieť prvých 10 či 20 stavieb a následne sa to stále opakuje s menšími zmenami. Určili sme si smer ktorým sa chceme vybrať a nechali sa unášať uličkami. Je pravda, že občas sme zablúdili, alebo narazili na uličky ktoré boli ukončené schodmi do Canal Grande, ale to nám vôbec nevadilo. Objavili sme kľudné a malebné zákutia a pochutnávali si na miestnej strave.

Food in Venezia

Z diaľky sme zbadali, že neďaleko mosta “Puente Rialto” sa ľudia prechádzajú po streche jednej z budov a rozhodli sme sa preskúmať či sa tam náhodou tiež nedostaneme.

Jedná sa o budovu “The Fondaco dei Tedeschi” ktorá bola postavená v roku 1228 ako centrála pre nemeckých obchodníkov v Benátkach. Bola zničená požiarom, chvíľu fungovala ako palác, sklad, trh, neskôr ako colnica a pošta. V roku 2008 bola budova predaná a začala rekonštrukcia, ktorá bola ukončená koncom roka 2016. Teraz je to štýlové nákupné centrum so zachovanými prvkami. Tvári sa ako luxusný obchod so zvučnými značkami, ale ceny sú tu nižšie ako kdekoľvek inde v Benátkach.

Puente Rialto

A ako sa dostaneš na strechu budovy? Stačí si nájsť výťah, vyviezť sa na štvrté poschodie a chvíľu si počkať v rade, kde je vždy skupina ľudí púšťana po 10 minútach. A dokonca bezplatne, čo je na Benátky prekvapením. Odtiaľto sa ti naskytne nádherný výhľad na väčšinu mesta a hlavne na Canal Grande.

The Fondaco dei Tedeschi

Ostatok dňa sme strávili už bezcielným flákaním. No úplne bezcielné nebolo. Nakúpiť domov suveníry, ochutnať pravé talianske rizoto a cestoviny. To sme splnili do bodky.

Odchod domov

Domov odchádzame v kľude až v pondelok ráno. Prázdne cesty a kľudná premávka nám dovoľuje sa ešte zastaviť v Marano Lagunare, aby sme sa osviežili na zbytok cesty domov. Dúfame že na budúci rok natrénujeme plavbu v morských kajakoch a budeme si Benátky už obzerať z vodnej hladiny. Za cestu ďakujeme Vodáckemu centru. A ak chceš aj ty takýto zážitok, nezabudni si už teraz rezervovať svoje miesto na Vogalongu!

Maďarsko

Tour de Romania 2016 (1.diel): Rumunsko nie je tak ďaleko

Čo s naplánovanou dovolenkou, keď ti zlyhá pôvodný plán, kvôli nepredvídateľnej situácii? No čo asi? Improvizovať. Prvým plánom bolo navštíviť Benátky a užiť si okolité ostrovy, lenže predstava neskutočného davu turistov, predpovede o extrémnych horúčavach a neochota komunikácie zo strany ubytovateľa nás vrhli opačným smerom. To čo zaznelo, ako šialený nápad: “Poďme pozrieť uja Draculu!”,…

Balkán Tour 2018

Balkán Tour 2018 (Srbsko)

Známi nás oslovili, či by sme pre nich neuskutočnili svadobnú cestu do balkánskych krajín, keďže sme tu už niekoľko krát boli a poznáme túto oblasť viac než dosť a sami si netrúfajú, lebo nevedia čo majú očakávať. Mali sme v pláne im ukázať čo najviac z týchto krajín za veľmi krátky čas a tomu sme…

Acherontia Atropos

Mikroskopický svet v nadživotnej veľkosti

Minulý weekend sa konala akcia “Noc múzeí a galérií” a kto chcel naozaj si v rámci Bratislavy mohol nájsť extra zaujímavý program. Zabavila nás výroba cukrových homolí v Kunsthalle, vynikajúca hra na hrade Devín, či praktické ukážky z každého odvetia v Umelke, ktorú usporiadal Geothe Institut. Na úplnom konci nášho putovania múzeami nás ale milo…

Bosna a Hercegovina

Balkán Tour 2018 (Bosna a Hercegovina)

V Bosne a Hercegovine je vždy čo objavovať aj napriek opakovaným návštevám. Je len otázka času, kedy sem naozaj turisti začnú chodiť.