Ruiny v Maroku

Provincia Ouarzazate

V oáze Skoura máme ešte dva plné dni k dispozícii. Do Ouarzazate nás to nijak extra netiahne, keďže to je až veľmi turistické miesto s hollywoodskými štúdiami (tie máme v pláne navštíviť po ceste do Taroudant). Našťastie v relatívnej blízkosti sa toho nachádza viac než dosť. Kľudne by sa tu dal týždeň stráviť a nenudili…

Skoura

Oáza Skoura

Predposlednou zástavkou je pre niektorých neznáma oáza Skoura. Na prvý pohľad z cesty pripomína akúsi tenkú, dlhú oázu. Keď však odbočíte z hlavnej cesty, zistíte, že Skoura je veľmi veľká a že to, čo vyzerá ako rad paliem, je v skutočnosti prekvitajúca oáza. Tu strávime niekoľko dní, pretože v blízkom i vzdialenom okolí je dosť…

Tamegroute

Unikátna keramika z Tamegroute

Náš výlet do púšte končí, tam kde sme ho začali, v dedine Mhamid. Sme naspäť v civilizácii! Ako sme už spomínali, že v púšti nepotrebujete žiadne peniaze, tak tu už ich potrebovať budete. Na záver pobytu nám všetko zrátajú a rozpíšu na jednotlivé položky. Aj keď sa suma môže zdať vysoká, keď sa finálna suma…

Steve Mccurry

Steve Mccurry vo Viedni

Ešte do 24. septembra potrvá vo Viedni jedinečná výstava známeho fotografa Steve Mccurry. Možno vám meno nevraví, ale práve on je autorom mnohých fotografií pre National Geographic, pričom jeho najznámejšia fotografia, je zobrazená vyššie uprostred. Všetky jeho fotografie, sú prezentované na veľkoformátových záberoch s rozmerom 2×3 metre až 4×6 metrov.

Pieskové duny v Maroku

Duny Erg Chigaga

Ak chcete zažiť v Maroku nejakú tú zidealizovanú púšť, ktorú poznáte z filmov, máte len dve možnosti: Erg Chebbi a Erg Chigaga. Prečo zidealizovanú? Pretože púšte nepozostávajú z hromád piesku utvorených do nekonečných dún. Tie tvoria len mizivé percento púšte. Ostatok púšte je len nehostinná, vyprahnutá kamenistá krajina. A práve medzi dunami v Erg Chigaga…

Každé počasie

4 ročné obdobia v jeden deň

Keď už raz navštívite Maroko, bol by veľký hriech nenavštíviť pieskové duny na okraji Sahary, aj keď samotná Sahara tak nevyzerá, to len vo filmoch je znázornená táto najznámejšia púšť veľmi idylicky. V skutočnosti je to len rovina, štrk a kamene. A kde tu sa nachádzajú duny.

Šafrán

Taliouine: Šafránové údolie

Po tom, čo z posádky dvoch členov vysadíme na letisku v Agadire, vyrážame za ďalším dobrodružstvom. Síce ďalší cieľ je dosiahnuteľný počas jedného dlhšieho presunu, ale na čo sa ponáhľať. Niekde v zákutiach internetu sme si dohľadali, že šafran sa pestuje nielen v Iráne, Indii a Grécku, ale aj v Maroku. Do Marockého kráľovstva ho…

Pohorie Atlas

Strácame ¼ posádky

Po dvoch nociach strávenej v Tarfaya musíme znova navštíviť naše východzie mesto Agadir. Dvaja členovia posádky totiž nemajú až toľko dovolenky a je ich potrebné vysadiť na letisko. Perfektná príležitosť vrátiť sa nachvíľu do turistického miesta a pre zbytok doplniť zásoby alkoholu na druhú časť dovolenky.

Kráľova hora

Kráľova hora v Bratislave

V Bratislave, v blízkosti sídliska sa nachádza Kráľova hora. Nemýliť si s Kráľovou hoľou v Nízkych tatrách. Síce nie je taká vysoká, ako jej menovec, ale určite vie ponúknuť miesto na oddych a piknik v blízkom centre Bratislavy. A nie je ani tak nedostupná. Stačí sa vyviezť s MHD na konečnú zástavku Dlhé Diely. Odtiaľ,…

Dom Mora, Tarfaya, Maroko

Tarfaya: kedysi slávne mesto je teraz zabudnuté

Prichádzame do pobrežnej rybárskej dediny so španielskou pevnosťou. V minulosti bola Tarfaya významné miesto, ale dnes je už takmer zabudnuté a väčšina cez neho iba prejde. Také malé ospalé mesto, kde jediná hlavná ulica má len 600 metrov a všetko dianie sa odohráva práve tu. A toto je naša zástavka na polceste do Agadiru, aby…

Kamión na ceste

Za jeden deň cez Západnú Saharu

Dnes je plánom prejsť Západnú Saharu z Dakhla popri pobreží až do viac ako 600 kilometrov mesta Tarfaya. Mesto je približne na polceste medzi Dakhla a Agadir, kde musíme už minimálne za dva dni byť. Navigácia ukazuje, že cesta bude trvať niečo cez 7 hodín a preto je plánom vyraziť skoro ráno, aby sme ešte…

Dakhla

Dakhla: perla južného Maroka

Mesto Dakhla, prezývané “Perla juhu”, je polostrov v oceáne, obkolesený vodami Atlantického oceánu na východ, západe a juhu a do oceánu preniká do vzdialenosti približne 40 kilometrov. Navyše je tu mierna klíma počas celého roka a stála teploty vody pri brehu (približne 19 °C)

Western Sahara

Za 290 kilometrov odbočte doprava

Západná Sahara je územie rozľahlé ako Veľká Británia, ale na jeho území sa nachádza len 5 miest s počtom obyvateľov nad 10 000. Z toho si viete spraviť hmlistú predstavu o tom, aká je pustá táto krajina. Predstava a realita sú naozaj odlišné veci. Už len keď zadávame do našej navigácie, cieľ našej dnešnej cesty,…

Shipwreck Que Sera Sera

Západná Sahara: prekročenie hranice z Maroka

Len čo opustíme El Ouatia, automaticky pokračujeme opäť po diaľnici N1. Dnes je pred nami len 300 kilometrov dlhá cesta, pričom už prekročíme hranicu do Západnej Sahary. Vôbec netušíme, či nás čaká nejaká kontrola, alebo iný výsluch. Na internete sa píše, že nič tam nie je, len sa zvýši frekvencia policajných kontrol.

pláž Legzira, Maroko

Legzira: jedna z najkrajších pláži na svete

Akonáhle máme všetko potrebné nakúpené v miestnom Carrefoure, sme pripravení vyraziť na trojdňovú cestu do najjužnejšieho väčšieho mesta separatistickej Západnej Sahary: Dakhla. Je pravda, že sa to dá zvládnuť aj počas jedného dňa, len by sme sa museli striedať a podstatnú časť zvládnuť aj v noci, čo sa veľmi neodporúča. Radšej si viac ako 1…

Agadir, Maroko

Agadir: V zime za teplom do Maroka

Aj v zime sa dá zo Slovenska “utiecť” do tepla a nemusí to stáť horibilnú sumu za letenky. Jednou z takýchto destinácii je Maroko, kde v južnej časti štátu pri pobreží Atlantického oceánu sa pohybujú v januári teploty okolo 20 °C. Lenže dá sa ísť aj viac na juh, do Západnej Sahary, neuznaného štátu, ktorý…

Západná Sahara

Cesta do nikam: Západná Sahara

Pôvodne to mala byť cesta na Srí Lanku. WizzAir spustil nové linky z Abu Dhabi za veľmi prijateľné ceny. S 2-dňovým prestupom v Abu Dhabi bola cena za spiatočnú letenku do 200 €. Lenže potom začala na Srí Lanke finančná kríza, kde nebolo čo ani tankovať a letenky nám boli zrušené a začali sme hľadať…

Bokodi tó

Z Bratislavy do Budapešti cez Bora Bora

Jedným zo skrytých pokladov Maďarska je rybárske jazero Bokodi (v maďarčine Bokodi tó). Nachádza sa na úpäti pohoria Vértes, neďaleko obce Oroszlány (stačí, že cestou do Budapešti po diaľnici M1 z Bratislavy pred Tatabánya zídete z diaľnice smerom na juh), na brehu ktorej sa nachádza tzv. plávajúca dedina, ktorá udivuje svet. Breh umelého chladiaceho jazera…

Parlament v Budapešti

Budapešť: od ruín až po luxus

Budapešť sa nachádza len necelé tri hodiny takmer cesty autom z väčších miest Slovenska. Či už idete z Bratislavy, Banskej Bystrice alebo Košíc. Škoda nevyužiť a neobjaviť zákutia tohto skvostu na Dunaji. A nejedná sa len o parlament, Budínsky hrad či Veľkú tržnicu. Tých miest je neúrekom takmer za každým rohom. A každý si tu…

mini socha, Budapešť

Skryté mini sochy (a pri tom všetkým na očiach) v Budapešti

Mihail Kolodko je ukrajinský umelec žijúci v Budapešti. Keďže monumentálne sochy sú finančne náročné a tiež problémové na umiestnenie, rozhodol sa vytvárať malé partizánske sochy. Prečo partizánske? Pretože sochy sú umiestnené na verejných priestranstvách bez povolenia. A najväčšie množstvo partizánskych sôch nájdeš práve v Budapešti.

Chránené územie, Devín

Fialková dolina: Kaňonom v Bratislave

Fialková dolina nie je práve vyhľadávaným cieľom. Južnými svahmi Devínskej Kobyly totiž nevedú žiadne značené turistické chodníky, ktoré by sem možno ľudí prilákali. Táto nádherná lokalita tak naďalej ostáva schovaná pred zrakom verejnosti. Fialkovú dolinu pozná len zopár obyvateľov Devína a skôr tí, čo sa zaujímajú o ochranu prírody.

Kameňolom, Devín

Gronárska zátoka

Asi tá najkrajšia Dunajská zátoka sa nachádza pri kameňolome pod Devínskou cestou. Na samotný výbežok do toku rieky nevedie žiadna značená turistická trasa a len málo ľudí vie, že sa sem dá pohodlne dostať.

Cascade complex, Yerevan

Čo ešte vidieť v Jerevane pred návratom domov

Deň odchodu sa nám blíži. Aj preto už posledné dva dni trávime už iba v Jerevane. Videli sme veľký kus krajiny a nechala na nás úžasný dojem, aj keď hlavné mesto sme poriadne ešte nepreskúmali. To sme si nechali na záver, ale zisťujeme, že aj plné dva týždne je nám veľmi málo na tak bohatú…

Rádio-optické observatórium, Arménsko

Vesmírne observatórium

Ešte v piatok sme si posielali žiadosť na Ministerstvo hospodárstva Arménskej republiky aby sme mohli navštíviť Rádiooptické observatórium ROT-54. V pondelok ráno máme v emailovej schránke kladnú odpoveď aj s oficiálnym naskenovaným dokumentom, ktorý nás oprávňuje na vstup do priestorov na dnešný deň v ktorúkoľvek hodinu.