WizzAir: Zmena termínu zo strany leteckej spoločnosti

CK Knirsch 28. júna 2020

Low cost letecké spoločnosti fungujú na úplne opačnom princípe ako cestovné kancelárie. Najlacnejšie letenky sú tie prvé a last minute ani neexistuje. Spoliehajú sa na to, že keď niekto musí letieť v konkrétny dátum, tak veľmi ani nehľadí na cenu. My práve využívame ten first minute kde občas dôjdeme aj k veľmi zaujímavým cenám, ale má to svoje riziká.

Dátum a čas nie sú úplne isté

Riziko kúpy lacných leteniek viac ako 200 dní pred odletom je, že nie je úplne isté, či presne v ten konkrétny deň, či hodinu odletíš. Je možné že sa ti let posunie od +/- pár minút až do posunutia niekoľkých hodín. Týka sa to najmä nových pripravovaných liniek. Tie stabilné linky, ktoré sú už prevádzkované niekoľko sezón, sa viac menej nehýbu. Iba v rámci sezón sa posunú dni a hodiny.

Akúkoľvek zmenu v zmene časového rozvrhu (aj keď sa jedná čo i len o 5 minútovú zmenu), ti musí každá letecká spoločnosť v rámci EÚ oznámiť minimálne 14 dní pred odletom, prípadne ti ponúknuť náhradný let s podobným časovým rozvrhom. Ak tak neurobí, máš nárok na odškodnenie, rovnako ako v prípade, keď ti let mešká viac ako 3 hodiny.

Kúpa leteniek na novú linku Bratislava – Petrohrad

Začiatkom roka 2020 ohlásila spoločnosť WizzAir otvorenie novej linky medzi Bratislavou a Petrohradom s prevádzkou od 01.06.2020. Oslovila nás v máji 2020 akcia na koniec mája 2021. Letenky kupujeme v dobrej viere, že hádam dovtedy COVID-19 pominie a navyše v daný dátum sa konajú najväčšie oslavy v meste: Biele noci.

Letenky boli pôvodne zakúpene s odletom v piatok ráno z Bratislavy (08:20) a z Petrohradu odlet v nedeľu na obed (12:30). Dva mesiace po kúpe nám pristáva v emailovej schránke informácia od WizzAir, že náš let bol zmenený. Dátumy sa nemenia, ale mení sa čas spiatočného letu. Namiesto pôvodného odletu na obed z Petrohradu sa odlieta o 06:10! To znamená, najneskôr byť na letisku o 05:00 ráno a vstávať teda najneskôr o 04:00! Táto informácia nie je veľmi pozitívna, ale rátali sme s niečím podobným aj keď nie tak extrémnym. Podobnú situáciu sme už zažili.

informačný email od WizzAir

Máš viacero možností

Okrem toho, že letecká spoločnosť WizzAir ti oznámi, že sa zmenil tvoj let, rovno ťa v rovnakom emaily informuje o tvojich možnostiach ako môžeš s touto zmenou naložiť. Hneď najjednoduchšia možnosť, je to akceptovať. Upozornenie: Keď nič nespravíš do 14 dní pred dátumom odletu, považuje sa to za automaticky akceptované.

Prebookuj si svoj let

Môžeš si zmeniť dátum letu na tej istej alebo inej trati do 14 pred alebo 60 dní po plánovanom odlete pôvodného letu. Dostupnosť a potrebu doplatenia prípadného doplatenia v prípade drahšieho letu, závisí od dostupnosti miest.

100% refundácia finančných prostriedkov

Samozrejme že máš nárok na plnú refundáciu tvojich vynaložených finančných prostriedkov na nákup leteniek. Suma ti bude vrátená na účet, či číslo karty z ktorého si uskutočnil platbu. Ak neplánuješ v budúcnosti žiaden let s touto leteckou spoločnosťou, je to tvoja najlepšia možnosť.

120% refundácia vo forme kreditu

Práve poslednú tretiu možnosť využívame. S WizzAir pravidelne lietame a preto je pre nás, aj pre leteckú spoločnosť výhodné, keď im zostanú finančné prostriedky na účte a nám to pripíšu na konto ako kredit. Ako bonus že sa tak rozhodneme prihodia navyše k sume ešte 20%. Pri cenách leteniek od tejto spoločnosti, si vieš za tých 20% zakúpiť letenku navyše a máš ju tak úplne zadarmo. Kredit si môžeš rozložiť aj na viacero nákupov.

Návod: Ako na 120% refundáciu

To, že sa musíš prihlásiť do svojho zákazníckeho konta z ktorého si kupoval letenky a vybrať si let (ak ich máš viac nakúpených) ktorého sa to týka, vynecháme. Inak pre tento úkon ti pomôže link priamo v maily schovaný pod tlačidlom “GO TO LOGIN”.

Nezabudni: Ak neovládaš dobre cudzí jazyk, na stránke vpravo hore si môžeš prepnúť prostredie stránky do češtiny alebo slovenčiny.

Po úspešnom prihlásení, by si mal vidieť približne podobnú informáciu. Najmä máš zvýraznené, čo sa v tvojom lete zmenilo. V našom prípade sa jedná o let domov z Petrohradu, kedy bol zmenený čas odletu. Keď si k tomu prirátaš byť hodinu vopred na letisku a vlastne sa aj na to letisko dostaviť, zistíš že čas je vražedný. Pre niekoho môže byť výhodný, ale nie pre nás.

Petrohrad - Bratislava

Všimni si že, WizzAir dizajnom nabáda, aby si odsúhlasil zmeny, ale hneď vedľa sú možnosti na prebookovanie a refundáciu. Refundácia je otázka pár kliknutí a nezaberie veľa času. Všetko máš aj jasne popísane.

V našom prípade nám vrátia sumu vo výške 151.24 € (za letenky sme zaplatili 127.70 €). Ak budeš pozorne čítať, kredit je platný dva roky. Stačí už len zaškrtnúť “checkbox” a potvrdiť. Refundácia je hotová. Kredit máš okamžite na účte, alebo najneskôr do 72 hodín. Ak si napriek tomu neželáš kredit, môžeš si dať financie vyplatiť na účet, ale bez tých 20%.

Odsúhlasenie zmien

Pár dní po tejto zmene, nám pristáva v schránke informácia o zmene letu tentoraz na druhý let z Viedne do Marrakesh. Tiež sa jedná o zmeny časov. Z Viedne máme odlietať o 11:50 (pôvodne 12:25) a naspäť domov z Marrakesh o 17:30 (pôvodne 16:55). Našťastie sa jedná iba o 35 minútové posuny v rozumných časoch, tak tento let odsúhlasujeme. Je to tiež úkon s pár kliknutím myšou.

Ak by sme chceli “zarobiť”, mohli sme postupovať vyššie uvedeným spôsobom.

Záver

Kúpa leteniek až na rok dopredu môže mať aj svoje pozitíva či negatíva. Je na tebe ako k tomu pristupuješ. My sme tušili, že takéto niečo môže nastať. My berieme pozitívne zmenu letu, keď nám vrátia financie vo forme 120% kreditu. Môžme si to ešte raz poriadne premyslieť a prípadne si zakúpiť letenky do zaujímavejšej destinácie. Všetko je len na tebe a ty sa rozhodni ako s tým naložíš.

Revolut card

Ideme do Revolut karty. Sleduj s nami ako si ju zaobstaráme.

Veľmi nás oslovila Curve karta s ktorou na cestách môžeme ušetriť a aj zredukovať počet kariet v našej peňaženke. Populárna je aj karta Revolut, ktorá zas ponúka iné výhody. Rozhodli sme sa, že si ju zaobstaráme.

Batoh Xiaomi na cesty

Vhodná batožina pre WizzAir a RyanAir

Lacné cestovanie je vždy o kompromisoch. To sa týka najmä batožiny, čo nás naučilo na ľahko cestovať. Lenže od minulého roka, tieto rozmery letecké spoločnosti ešte viac skresali a nám neostalo nič iné, len sa pozrieť po vhodnej batožine.

Odlet z Burgasu

Ako na online check-in u RyanAir?

Zakúpenie vysnívanej a najmä lacnej letenky je ten najjednoduchší krok. V druhom kroku, čo ešte treba urobiť, je check-in, čo môže byť pre niekoho nočnou morou. Najmä u nízko nákladových dopravcoch. Návod pre WizzAir sme už uverejnili. Druhý lacný dopravca je u nás RyanAir spolu s LaudaMotion.

Refund booking

Refundácia na booking.com. Ako na to?

Pri našich cestách pre ubytovanie najčastejšie využívame služby portálu booking.com. Už to bude zopár stovák nocí, čo nám poskytli prístrešie. Až pri našej poslednej ceste do Macedónska v Skopje sme ostali doslova na ulici.