Hrali sme sa na testovacie figuríny

CK Knirsch 6. júla 2016

Sviatok svätého Cyrila a Metoda padol tentoraz na utorok a už som sa obzeral, že kam vyraziť v tento deň. Na Facebook stránke Jairo Outdoor mi padla do oka jedna udalosť, kde cenovka bola viac ako prijateľná. Jednalo sa o školenie inštruktorov na ferratové lezenie.

Najprv, čo je to vlastne ferrata:

Zaistená cesta (ľudovo aj fer(r)ata, via ferrata, klettersteig [vyslov: kleterštajg]; z tal. via ferrata – železom opatrená cesta, resp. z nem Klettersteig – horolezecký strmý chodník) je cesta v náročnom horskom teréne, ktorá je vybavená istiacimi fixnými lanami, železnými stúpačkami prípadne ďalšími umelými pomôckami, ktorých cieľom je zvýšenie bezpečnosti prechádzajúcich osôb a sprístupnenie ťažšieho terénu návštevníkom, ktorí nemajú skúsenosti s náročnými horolezeckými výstupmi.
Viac na Wikipédii

Niežeby som sa chcel učiť za inštruktora, ale len tak zo srandy som sa ozval či nechcú aj testovacie figuríny v podobe mojej osoby a môjho synátora. Keď sa už budú učiť, tak poriadne! Už sme sa pár ferrát zúčastnili, tak sme vedeli do čoho ideme. Slovo dalo slovo, a v utorok o ôsmej ráno sme už boli pripravení vyraziť na školiteľské feratty do blízkeho Rakúska.

Posádku tvoril majiteľ Jairo Outdoor, my dvaja ako testovacie figuríny a ďalšie 4 osoby ako úspešní budúci ferratový sprievodcovia. Školenie začalo ihneď pri štarte, šoférovaním firemného približovadla na miesta kam sa chodí. Hneď prvý test, nedopadol úspešne, keď sme sa otáčali na maďarsko-slovenských hraniciach na správny smer 🙂

Školenie Ferrata, Jairo Outdoor
Po približne hodinovej jazde sme dorazili úspešne k prvej zaistenej ceste v dedine Mödling. To, že patrí medzi najľahšie a blízko Bratislavy, sme sa presvedčili tým, že lezenie na skale tam nacvičovali rakúske deti (už od 4 rokov a vyššie) a obtiažnosť tejto ferraty je definovaná ako A/B. Nasledovalo asi hodinové teoretické školenie nasledované správnym obliekaním výstroje a uväzovaním. Po tejto inštruktáži sme boli pripravení vyraziť.

Ferrata

I na fotografovanie s “modelom” ostal čas…

Začiatok tejto jednoduchej ferraty, Vás okamžite preverí či na to máte alebo nie. Technicky najnáročnejší úsek sa dá samozrejme obísť aj po lesnej ceste, ale je dobré si to otestovať, ale viem Vám zaručiť, že túto ferratu dá na 99% úplne každý a je to vynikajúce oboznámenie či budete naďalej vyhľadávať takéto aktivity alebo nie.

Ešte aj moja maličkosť na lanovom moste

Ostatok prebieha úplne bezproblémovo, kde počas lezenia sa Vám naskytnú nádherné výhľady na okolitú krajinu. Čerešničkou celej ferraty je aj prechod po vzdušnom rebríku, ktorý tu pribudol asi pred dvoma rokmi.

Skolenie instruktorov

Vzdušný rebrík na najľahšej trase

Záver ferraty je v podobe krátkej prechádzky lesom so zástavkou na zrúcanine Burg Mödling. Tu je väčšina krátka prestávka na doplnenie kalórii a tekutín aby sa následne pokračovalo ďalej na trochu obtiažnejšiu ferratu v pohorí Hohe Wand, ktorá je vzdialená asi 30km.

Ferrata

Evidentne bude s novými inštruktormi zábava

Ak už absolvujete prvú ferratu, je veľmi veľká pravdepodobnosť, že absolvujete i druhú. Technicky je zvládnuteľná takmer pre všetkých, ak máte výšku aspoň 150cm. No táto ferrata Vás preverí z pohľadu ako sa bojíte výšok a visenia vo výške vo voľnom priestore 🙂 Nebojte sa neznie to až tak zle, ako sa to píše. Dopredu môžem napísať, že tiež najmenšia testovacia figurína to zvládla bezproblémovo, aj keď deti ešte nemajú taký pud sebazáchovy ako dospelí.

Zlaňovanie inštruktora, druhým inštruktorom

A práve na tomto úseku, sa úspešne školili Vaši budúci vodcovia. Zahrali sme sa na stresujúcich a bojujúcich zákazníkov, ktorý akože začali štrajkovať, že to ďalej nedajú uprostred cesty a je potrebné s nimi niečo spraviť. Síce padali divoké návrhy, čo s nimi, ale nakoniec sme sa pár krát úspešne zlanili dole na istiacom lane a následne jedného účastníka sme za pomoci doplnkového istenia vytiahli až úplne na vrchol cesty. Aspoň viem, že na nových vodcov sa môžete spoľahnúť v prípade krízy.

Ferrata

Jeden z inštruktorov hral aj stresujúceho zákazníka, ale akosi herectvo nemá v krvi

Že inštruktori nie sú len pre prácu, ale aj zábavu som sa presvedčil záverečným programom. Po ceste naspäť do Bratislavy sme dali malú odbočku na rakúsky Balatón, v podobe zástavky na Neusiedler See. Tu sme sa vybláznili v teplej 25°C vode a otestovali odolnosť našej najmenšej testovacej figuríny.

Skolenie Ferratovych instruktorov

Jeden, dva, tri a šup s figurínou do vody

Ferrata

Nikdy nekončiaca zábava s testovacou figurínou

Máte, teda chuť vyskúšať niečo nové? Stačí sa nasmerovať na stránku Jairo Outdoor a vyhľadať si akciu: Ferraty pre začiatočníkov a prihlásiť sa na vyhovujúci termín. Cena je prijateľná a máte zážitok prípadne budúce zážitky na celý život. Aj my ešte v budúcnosti otestujeme nejakú z obtiažnejších trás, ale o tom inokedy.

ferrata

Posádka v plnej poľnej na štýl filmu Armageddon

1 Comments

1. Super rok 2016 | CK Knirsch dňa 13. apríla 2019 o 17:20

[…] radšej športovanie? Napr. lezenie tzv. ferrata tu v susednom Rakúsku neďaleko Viedne je naozaj pre každého, aj pre malé deti. My už sme ich niekoľko absolvovali, […]

Dlhá noc múzeí Viedeň

Noc múzeí vo Viedni

Na Slovensku a vo väčšine európskych krajín sa Európska Noc múzeí koná každoročne na jar. Rakúsko sa do tejto akcie nezapája, pretože má svoju akciu: Lange Nacht der Museen. A tento rok to už je 20. ročník!

Dobrý trh 2015

S kávou v ruke na Dobrom trhu

Vo sviatok 15.9. mnoho Bratislavčanov v krásnom počasí vyrazili na Dobrý trh ktorý sa konal hlavne na Panenskej ulici, ale ja v priľahlých uliciach. Dobrý trh je prvý pouličný trh na Slovensku, ktorý ukazuje mesto “inak”, skúma rôzne miesta, ulice, námestia a kladie otázky na využitie nášho verejného priestoru. Nájdete tu zdravé a kvalitné potraviny,…

Trpejca, Macedonia

Skryté poklady pri Ochridskom jazere

Ochridské jazero nie je len o rovnako pomenovanom meste Ochrid. Skrýva ďalšie nádherné zákutia o ktorých sa veľmi nepíše a dosť ťažko sa hľadajú. Ale dajú sa objaviť, keď už si na mieste.

Kvint budova

KVINT: Koňak svetovej úrovne zo srdca Podnesterska

Ochutnať koňak svetových kvalít a pri tom nazrieť do liehovaru sa nám zatiaľ nepošťastilo. Úplne náhodou objavujeme pri zostavovaní nášho itinerára, pre nás neznámy liehovar KVINT. Značka KVINT sa snaží už niekoľko rokov preraziť aj na Európsky trh, ale stále zostáva známa najmä v Moldavsku a v postsovietských krajinách. Je to dané aj tým, že…