Malorka: Predĺž si leto (časť prvá)

CK Knirsch 22. októbra 2018

Chýba ti leto a rád by si sa okúpal ešte tento rok v mori? Nie je nič jednoduchšieho. Za necelé tri hodiny sa ocitneš na Malorke a stihneš si užiť ešte celkom teplé počasie s vyhriatym morom po celom lete.

Za 30,- € štandardne

Bežne na Malorku môžeš zaletieť s leteckou spoločnosťou LaudaMotion z Viedne každý deň. Ak vystihneš akciu, letíš aj lacnejšie, ale štandardne si zaletíš za 30,- € a je len na tebe aký dlhý pobyt zvolíš. Vďaka každodenným letom môžeš pobudnúť na tomto ostrove pár hodín, ale aj niekoľko dní.

VIE - PMI - 9€
Aj takáto akcia sa občas vyskytne. 9€ za spiatočnú letenku.

Letíme znova

I keď sme už boli tento rok na Malorke doslova na otočku, využili sme znova akciové letenky na október. Pri pozretí na historické záznamy teplôt sme usúdili, že ešte by sa malo dať kúpať a namiesto zimných búnd berieme plavky.

Počasie október Malorka
Priemernú teplotu pre konkrétny mesiac si môžeš zistiť ešte pred kúpou letenky napr. na HOLIDAY WEATHER.

Týždeň pred odletom to nevyzerá nádejne. Malorkou sa prehnali bleskové záplavy, ktoré si vyžiadali aj nejaké obete. Našťastie sa to deje len na východe ostrova, kam vôbec nemáme naplánované ísť. Pár dní na to sa blíži hurikán Leslie, ale ten našťastie nakoniec skončil svoju púť v Portugalsku a nič nám nebráni odletieť.

Skoro ráno na Schwechat

Dostať sa z Bratislavy na ranný odlet o 05:20 je umenie. Autobusy žiadneho dopravcu takto skoro ráno nepremávajú a ani vlaky. Jedine, že pôjdeš posledným spojom na letisko a pár hodín prečkáš na letisku. Ale treba pamätať, že aj keď doletíš späť, nemáš sa bez auta šancu dostať naspäť domov. Prílet o 01:05 v noci ti nedáva inú možnosť, ako čakať do rána na prvý autobus.

V noci z Viedne autobusom

Ideálne ak si vieš zohnať kamaráta, ktorý ťa dovezie aj odvezie. Inak zaparkuj na Parkplatz C a najlepšie ak si zabookuješ miesto online. Vyjde ťa to o pár euro lacnejšie.

Schwechat
Nevyspatí ako zombie a takmer jediní sa presúvame na Terminál 1

Odlietame

Ak cestuješ len s príručnou batožinou, stačí že prídeš hodinu pred odletom. Aj tak je to dosť nekresťanský čas. 05:20 odlet, takže na letisku byť okolo 04:00 a z Bratislavy vyrážať najneskôr o 03:00 a to nehovoríme o vstávaní. Výhodu je, že bezpečnostná kontrola prejde celkom rýchlo a po dva a pol hodinovom lete si ráno v cieli a máš celý deň ešte len pred sebou.

Malorka spí

Celý čas na Malorku letíme ešte za tmy a tesne pred pristátím vychádza slnko. V lete, keď je slnečného svetla viac, to môže byť zaujímavejšie. Malorka sa pomaly prebúdza a my si ideme vyzdvihnúť zabookované auto.

Požičanie auta

Ak nechceš ostať len v hlavnom meste ostrova: Palma de Mallorca a vidieť i niečo z ostrova, požičaj si auto. Ale najprv si skontroluj či do tvojich destinácii nie je výhodnejší autobus. Pokrytie autobusovou dopravou na ostrove je výborné, ale do niektorých odľahlejších miest môžeš cestovať aj pol dňa.

Prenájom auta je jednoduchý a na letisku nájdeš niekoľko požičovní. Dokonca niektoré požičovne ani nesídlia priamo na letisku, ale majú pristavený svoj Shuttle Bus, ktorý ťa zadarmo vezme do požičovne. Tie väčšinou bývajú o niečo lacnejšie. Keďže sme tentoraz nepotrebovali 9-miestne auto, ako pri minulej ceste, volíme si požičovňu Record Go.

Napriek tomu, že sme si zvolili maximálne krytie s politikou Full-Full, chcú po nás navyše zálohu za nádrž. Po dvoch výmenách auta (raz dodali s automatickým riadením a druhý krát bez zadných doplnkových sedadiel) konečne opúšťame letisko.

Platja Des Trenc

Pri plánovaní cesty, sme si vytipovali pláž Des Trenc. Je to jedna z najkrajších pláži na Malorke nachádzajúca sa na juhu ostrova a navyše je “neďaleko” letiska. Vedeli sme, že miestny vstávajú neskoro a chvíľu trvá kým sa všetko otvorí, tak sme sa vybrali ihneď sem a dobre sme urobili.

Malorka

Pláž máme len pre nás a je tu len pár ľudí. Aj parkujeme zadarmo úplne pri pláži. To sa neskôr mení, a za dve hodiny sa začína plniť nemeckými turistami a domácimi, ktorý prišli využiť posledné teplé počasie a teplé more. More je dokonca teplejšie ako vzduch vonku. V kombinácii s dlhým vstupom do mora, kedy máte po pás vody takmer 300m a pieskom tak jemným, že je skôr blato, sa nám nechce ani odísť.

Neskôr sa dozvedáme od známych, čo sú v rovnakom čase tiež na Malorke, že okolo obeda už bola pláž úplne plná.

Malorka: ostrov kruhových objazdov

Ďalšou zástavkou je Manacor. Síce je na východe ostrova, kde neďaleko boli záplavy, ale skúšame to risknúť. Keď nebudú prejazdné cesty, tak to otočíme. Napriek tomu, po záplavách ani stopy. Jediné čo nás zarazilo na ceste po diaľnici MA-15 do tohto mesta, že na úseku dlhom 83 kilometrov sa nachádza 16 kruhových objazdov. Kruhové objazdy na diaľnici? To nám hlava neberie.

Autom po Malorke

Vlastne tých kruhových objazdov si užiješ na Malorke dosýta. Tie sú všade. Tam kde je priestor, namiesto klasickej križovatky, je urobený kruhový objazd. Či už v mestách alebo mimo miest. Ak nevieš v nich jazdiť, ani si auto nepožičiavaj.

Perly z Manacor

Obchod Majorica

Našim cieľom ani nie je samotné mesto, ale obchod spoločnosti Majorica na okraji mesta. Práve tu sa od konca 19. storočia vyrábajú perly, ktoré sa usádzajú do ušľachtilých materiálov. Perly z Malorky sú známe na celom svete a len odborník pod mikroskopom vie rozoznať pravú perlu od perly vyrobenej tu.

Pearls
Perál tu je všade dostatok. Na zákazku ti vyrobia, akýkoľvek odtieň.

Práve umelá výroba robí dostupným tento šperk aj obyčajným ľuďom. Zoženieš tu všetko. Od príveskov, cez náušnice, náramky až po luxusné náhrdelníky. Cena sa odvíja hlavne od toho, s akým materiálom sú perly skombinované a či tvoril šperk nejaký významný dizajnér. Ceny sa pohybujú od nejakých 29,- € až po niekoľko tisíc euro.

Perla Majorica
Ku každému zakúpenému šperku dostanete aj záručný list s výrobným číslom.

Obchod pozostáva na prízemí z predajnej časti a na poschodí nájdete kaviareň s výrobňou kde finišujú šperky a veľké množstvo nádherných exponátov z minulého storočia.

Z Manacor priamo do Palma de Mallorca

Keďže na druhý deň, máme iný plán a pri minulej návšteve z tohto mesta sme veľa nevideli, mierime po diaľnici priamo sem. Parkovanie v meste je dilema sama o sebe. Môžeš byť rád keď nájdeš uprostred týždňa nejaké parkovacie miesto, ktoré sú navyše platené. Poniektoré aj s minútovou tarifou. Niekde sme vyhrabali informáciu, že sa dá aj zadarmo parkovať priamo na hrade. Ten sa nachádza vzdušnou čiarou asi 2.5km na západ od katedrály. Síce parkovisko je veľmi malé, ale môžeš tu parkovať takmer pozdĺž celej cesty smerom hore a nechať tu auto do neskorej noci. Takto máš dve v jednom. Peknú vyhliadku na mesto s prístavom a zadarmo parkovanie.

Castell de Bellver

Po ceste do mesta nás zastihla kratšia prietrž za ktorú sme boli nakoniec veľmi radi. Tá nás nahnala do miestneho baru La Pérgola. Na Malorku príjemné ceny a jedlo ešte lepšie. Síce sme museli hľadať s google čo znamená jedlo na dennom menu, ale o to väčšie prekvapenie to bolo.

Miestny tapas bar
Fideua De Marisco

Zahoď navigáciu

Do Palmy sme síce šli za konkrétnymi cieľmi, ale to by sme nesmeli byť v Španielsku, kde všetko už zatvára okolo 15:00. Takto sme vôbec nestihli žiadnu tržnicu. Kým sme došli ku katedrále, tá bola tiež už zavretá. Tak sme sa na to vykašlali, a túlali sa uličkami mesta. Neboj sa, nezablúdiš. Prinajhoršom aj keď áno, stačí ísť následne dole kopcom a dôjdeš k zátoke odkiaľ sa vieš nanovo zorientovať.

Lacné ubytovanie

Malorka je povestná svojimi vyššími cenami takmer vo všetkom. A to aj za ubytovanie. Väčšinou začínajú na 30,- € / osoba / noc. Našťastie sme neboli obmedzení, kde sa ubytovať (jediná podmienka bola, nesmie to byť hostel) vďaka požičanému autu. Cez Booking.com sme našli ideálne ubytovanie, ale keď sme si ho zarezervovali priamo cez stránku hotela, vyšlo nás to ešte lacnejšie. Nejakých 14.85,- €. Síce sa to nachádzalo v Rotes Velles, čo je nejaká kombinácia dovolenkového rezortu a mesta, ale na prespanie stačilo.

Malorka

Tieto rezorty majú jednu výhodu, nachádza sa tu nepreberné množstvo reštaurácií, obchodov či barov a ceny nie sú tak vysoké ako v Palma de Mallorca.

Zajtra pokračujeme

Po 22 hodinách konečne ulíhame do postelí ako zarezaní. Deti, tie už zaspávajú na večeri v reštaurácii :). Zajtra odlietame späť domov, ale až o 22:30, takže máme celý deň pred sebou. Za jeden deň sa dá stihnúť zájsť na najsevernejší cíp ostrova, skočiť do Valldemossy a v kľude odletieť domov, ale to nájdeš až v ďalšej časti.

Veselý cintorín

Tour de Romania 2016 (8.diel): Zabávame sa na veselom cintoríne

Uáááá. Čerstvo vypražené rezne s volským okom, domácim syrom, paradajkami, chlebom a slivkovým lekvárom na raňajky! Mali sme síce objednané raňajky, ale toto som si nepredstavoval ani vo sne. Plnohodnotné jedlo a najbližšie 4 hodiny nemusíme vôbec jesť.

Numen

Biela Noc 2018. Fail?

Všade na internete pod každým príspevkom o bielej noci je množstvo kritizujúcich komentárov ako bola táto akcia nezvládnutá. Skôr si dovolíme tvrdiť opak, práveže to bolo extra dobré a organizátori sa poučili z minulých ročníkov. Len ľudia sú pohodlní a tí nezvládli vlastnú organizáciu.

Podzemné mesto

Tour de Romania 2016 (5.diel): Objavili sme fungujúce podzemné mesto

Tento lacný hotel musíme využiť naplno a tak dávame aj raňajky v podobe omeliet v rôznych kombináciách (bez ničoho, so šunkou, so syrom,…) s kávou k tomu. Podávajú tu neskutočne veľké porcie, ktoré máme problém zjesť a na osobu si za to vypýtajú po prepočte 1.4,- €!

Zapad Slnka Španielsko

Maroko časť 1: Odlietame!

Tesne pred začiatkom nášho leta, odlietame smer Maroko, aby sme toto ročné obdobie začali o niečo skôr. V stredu po obede odlietame z Bratislavského letiska najprv smer Charleroi.