Demo verzia: Byrokracia v Indii
CK Knirsch 31. augusta 2016
Približná doba čítania: 5 minút
Ešte som tam ani nevycestoval, a už som mal tú česť ochutnať byrokraciu Indie. Jednalo sa úplne o triviálne online zakúpenie lístkov na ich povestný vlak.
Ubytovanie zatiaľ prebehlo bezproblémovo vďaka booking.com, kde už mám väčšinou 10% zľavu či iné výhody. Takisto zakúpenie vnútroštátnych leteniek na dlhšie presuny. Dokonca ma milo prekvapili, že som si vedel urobiť bezplatne check-in viac ako mesiac dopredu. Tak skoro sa nedá vôbec u európskych low-cost dopravcoch. Ale zakúpenie lístkov na vlak bolo takmer utrpenie.
Na to aby ste si vôbec lístok na vlak zakúpili, potrebujete prejsť trochu viac obsiahlejším formulárom, kde sa Vás pýtajú okrem iného na pohlavie, stav, dátum narodenia, národnosť, povolanie, adresu a ďalšie zbytočnosti. Už tu narazíte na prvý zádrhel. Potrebujete uviesť telefónne číslo a nie hocijaké. Indické! Aj napriek tomu, že uvediete štátnu príslušnosť a adresu SLOVENSKO. Natvrdo je zadefinovaná medzinárodná predvoľba +91. A keď si aj vymyslíte nejaké 10 miestne číslo, určite nebude súhlasiť s pravidlom aké vyžadujú.
Dobre. Pozerám nápovedu a radia občanom mimo Indie zadať telefónne číslo so samými číslicami 9. ERROR! Dané číslo je už zaregistrované v ich systéme. Hľadám na internete nejaké indické číslo a to tam zadávam. Zas chyba! Bodaj by nie. Vlak je najviac využívaný prostriedok v Indii. Hľadám ďalej. Nakoniec nájdem číslo, ktoré systém zoberie a pokračujem po pol hodine ďalej.
A zas problém. Posielajú mi aktivačný kód na email uvedený v registrácii a aj na dané telefónne číslo. Samozrejme, že im nestačí overenie len jedným spôsobom. Okrem emailu musíte mať overené aj telefónne číslo! Skúšam teda, či sa do ich systému dostanem. Našťastie áno. No keď si chcem kúpiť lístok na konkrétny vlak, ktorý už mám vybraný, tak chcú ten kód z mobilu. FUCK!
Cez google vyhľadávam diskusné fóra a po nejakých dvoch hodinách mám z viacerých zdrojov potvrdené, že musím poslať email so žiadosťou aby mi presmerovali aktivačné kódy z mobilu na email. K tomu navyše treba poslať oskenovaný pas, ako prílohu a nesmie mať viac ako 1MB. Ak to odošlete správne, dôjde Vám potvrdzovací email s prideleným ID riešenia. Teraz neostáva nič iné, ako len čakať. Po týždni som ich urgoval ešte raz a následne za 4 dni mi došiel email že môj proces verifikácie bol úspešne dokončený. Konečne som mohol úspešne objednať lístky ktoré som potreboval.
Prečo som teda nekupoval lístky na vlak na mieste, keď to je najbežnejší spôsob dopravy?
Aj to ide, ak máte radi ešte väčšiu byrokraciu, kopec nervov a čas. Totiž na rozdiel od domácich, pre cudzincov sú vyhradené špeciálne pokladne. Musíte si prejsť podobnou procedúrou vypĺňaním formulárov, vyplniť odkiaľ kam idete, čas, trieda cestovania a mať pripravenú kópiu pasu, fotografiu a bohvie čo ešte. Navyše je možné, že keď to je vychytená destinácia, vlak môže byť vypredaný na týždeň dopredu. Však indické železnice prepravia denne 12 miliónov ľudí.
A jeden pozitívny postreh
Nakoniec som si kúpil lístky cez stránku cleartrip.com (napriek tomu musíte mať aktívne konto na stránkach indických železníc), kde všetko prebehlo bez problémov. Ale čo ma prekvapilo, že umožňujú uloženie vašej rezervácie priamo do zabudovanej aplikácie „Wallet“ v iPhone. Toto umožňuje aj veľa leteckých spoločností, či rezervačných systémov ako booking.com alebo AirBnB. Prečo na Slovensku to nie je možné. Pri Slovenských železniciach môžem byť rád, že si dokážem kúpiť nejaký lístok cez internet, Slovak Lines funguje tak ako funguje a RegioJet spolu so StudentAgency sa hrajú na piesočku so svojou aplikáciou.
Prečítaj si ďalšie články
Pozri sa smerom na východ
Za 3 roky sme stihli využiť nespočetne ponúk na lacné letenky do „blízkeho“ okolia od spoločností WizzAir či RyanAir. Pomaly dochádzajú možnosti, kam na nové miesto vyraziť, ale vždy sa niečo nájde, aj keď to nie je v cenách za cca 10,- €. Západ Európy nás neláka, aj kvôli cenám a skôr pozeráme smerom na…