Balkán Tour 2015: 3400km – 6 krajín za 14 dní

CK Knirsch 3. júla 2016

Túto dovolenku sme absolvovali presne pred rokom a teraz Facebook mi ju začal pripomínať v spomienkach. Tak sme znova zasadli k rozpracovanej CEWE Fotoknihe, aby sa už konečne mohla dokončiť a ísť do tlače.

GPS, mapy, peniaze, absinth
Najnutnejší základ pripravený

Príprava

Tento rok som sa rozhodol po minuloročnom raftovaní na divokých riekach Balkánu a po pozitívnych ohlasoch z okolia trip na Balkán zopakovať len nie tak športovo-adrenalínovo, ale výletovo uspôsobený rodinám.

Nákup vybavenia
Posledné dokupovanie vecí

Celú cestu po Balkáne som pripravoval už od februára – plán so zaujímavosťami na zastavenie sa. Tak isto som rozdával inštrukcie čo a ako si zbaliť, čo si vôbec zobrať a hlavne čo zbytočne nebrať, keďže prívesný vozík som neplánoval brať.

Zbaleny
Finálne zbalenie

Po vzájomnom zladení termínu dovoleniek, zakúpení príslušných máp, sprievodcov, vybavení pasov, zamenení peňazí a finálnom zbalení sa, sme boli pripravení vyraziť aj bez vedomosti výsledku koncoročného snaženia sa najmladšieho účastníka našej posádky.

Celá posádka
Posádka pripravená vyraziť

27.06.2015

Z pôvodnej zostavy 8 ľudí (dve plné posádky áut) ostala len táto jedna, ktorá sa odhodlala na vlastnú päsť vycestovať bez akýchkoľvek predchádzajúcich alebo minimálnych skúsenostiach z Balkánskych krajín.

Pumpa
Ešte doplna natankovať,….

Vyrážame v pohodlí sobotňajšieho doobedia (niet kam sa ponáhľať). Pred hranicami tankujeme plnú nádrž a prechádzame do Maďarska cez takmer rozpadnutú hranicu Rajka. Maďarsko rýchlo ubieha a po necelých štyroch hodinách sa ocitáme na Maďarsko – Chorvátskej hranici. Za hranicou ihneď dávame prvé občerstvenie a všetky záväzky ohľadom diéty rýchlo končia v zabudnutí.

Prvá pumpa v Chorvátsku
Začína sa diéta

Do vytúženého cieľa neďaleko Šibeníku (Žaborić) dorážame podvečer, kde okamžite nachádzame lacný kemp a následne mierime na pláž. Voda je naozaj slaná 🙂

Prvý kemp
Ultra lacný kemp pár metrov od mora

28.06.2015

Budíček nám zabezpečila dodávka rozvážajúca čerstvé pekárenské výrobky po kempoch. Bežné ranné rituály a čas začať postupovať podľa plánu. Takže doobeda hodinku-dve stráviť v mori a následne si to ísť užiť do národného parku Krka, kde podľa informácii je kúpanie priamo pod vodopádmi povolené.

Raňajky
Raňajky v kempe. Drevená bednička sa osvedčila ako multifunkčná potrebná vec.

Národný park Krka, stojí za to, aj napriek celkovému vstupnému 50€. Už len samotná cesta autobusom k cieľovému parkovisku poskytovala veľa nádherných scenérii a omnoho viac samotná prehliadka, kde záverečnou čerešničkou bolo naozaj kúpanie pod vodopádmi. A dôležitá poznámka ešte, tu sme prvý krát ochutnali pravé čevapi.

Národný park Krka
Zostup do Národného parku Krka
Vodopády Krka

Smerom späť do kempu, sme ešte zašli do mesta Šibeník. Čakala nás nadvláda turistov, ktorej sme sa tak vehementne snažili vyhýbať. Zajtra levanduľáááááá…

Čevapi v Krke
Diéta pokračuje…

29.06.2015

Dnes je cieľom cesty ostrov Hvar, známy pestovaním levandule. Sme odhodlaní ju zbierať, všade kde ju nájdeme. Teoreticky je to bližšie trajektom z mesta Split (ale aj 3x drahšie), tak sa presúvame do mesta Drveník, odkiaľ to je lacnejšie a aj rýchlejšie. Po dvoch hodinách sa dostávame na trajekt a po pol hodine plavby sa ocitáme v rybárskom mestečku Sućuraj. Okamžite sadáme do auta a vydávame sa na presun celým ostrovom s dĺžkou 80km.

Herečky
Kompou to bolo len chvíľku

Keďže nás prepadol hlad, odbáčame z hlavnej cesty. Serpentínami, uzučkou cestou a s hrôzou v očiach spolucestujúcich klesáme niekde k moru. Tu sme objavili útulnú osadu s ešte útulnejšou rybárskou reštauráciou, českými turistami a rybacou čorbou.

Rybárska reštaurácia na Hvare
Zastrčená rybárska reštaurácia

Po občerstvení sa vydávame do kempu neďaleko mesta Jelsa, Grebišče. Netušiac, že nás tento kemp čistotou, vybavením a obsluhou milo prekvapí. Samotný kemp je osobitým zážitkom. Šum mora, vôňa čerstvo upečených croassantov, piesková pláž,…

Jelsa
Toto je tiež súčasťou kempu na Hvare

30.06.2015

Čakal nás náročný deň. Keďže na ostrove Hvar sme plánovali stráviť len dve noci, rozhodli sme sa navštíviť tri jeho najväčšie mestá. Našťastie Hvar, Stari Grad a Jelsa sú od seba vzdialené len pár desiatok kilometrov. Ostrov Hvar je známy tým, že to je jeden z najstaršie osídlených chorvátskych ostrovov (osídlený už počas antiky). Významnou pamiatkou je tu prvé verejné divadlo v Európe.

Levanduľa
Moja, moja, len moja levanduľa

Čo sa týka levandule, boli sme prekvapení z políčok, na ktorých sa levandula pestuje. Políčka sú ohradené kamennými múrikmi a sú ich tam stovky kilometrov. Sú z vyzbieraného kamenia v okolí.

Jelsa trh
Ovocný trh v Jelse

Podaktorí z nás tu prvýkrát ochutnali čerstvé figy. Vďaka prevládajúcim slnečným dňom na tomto ostrove ovocie a zelenina tu majú skvelú chuť a vôňu.

Námestie Hvar
Hlavné námestie na Hvare

01.07.2015

Oficiálne u nás začínajú prázdniny a tak sme rozhodnutí dodržať náš plán a doraziť do Boky Kotorskej, aby sme boli čo najďalej od náporu turistov. Po ceste nakrátko prechádzame Bosnou a Hercegovinou, kde sa aj zastavujeme na miestny Burek čo by obed a rýchlo pokračujeme ďalej. V poobedňajších hodinách dorážame na začiatok zálivu a pri pohľade na hodinky a smiešnu cenu za trajekt využívame lákavú ponuku a šetríme takmer hodinu času.

Trajekt Boka Kotorska
Trajekt za pár euro vám ušetrí cestu okolo zálivu

Samotný Kotor je nádherný a existuje už od 7. storočia, kedy bol dôležitou pevnosťou Byzantskej ríše. Samotné staré mesto patrí na zoznam svetového dedičstva UNESCO a je naozaj čo tu obzerať. Zvláštnosťou je, že napriek tomu, že má mnoho malebných uličiek nezablúdite tu. Treba vyskúšať 🙂

Lavička v Kotore
V meste prebiehal nejaký festival obrov

Po rýchlej prehliadke naskakujeme do auta, aby sme zažili najadrenalínovejšiu jazdu svojho života do pohoria Lovćen, kde takmer o polovicu si zjednávame ubytovanie.

Adrenalínova jazda
Výhľad na zátoku cestou do pohoria Lovćen
Kemp
Ubytko zjednané aj s raňajakmi v motorkárskom kempe

02.07.2015

Nakoniec sme mali šťastie na ubytovanie v centre dediny Njegoš. Okrem toho, že odtiaľto pochádza významný panovník Čiernej Hory, ktorý tu má v pohorí Lovćen svoje mauzóleum (niečo ako Lenin v Rusku), sa Njegoš ešte vyznačuje pre nás lepšou vlastnosťou. Že vraj je tu najlepší pršút v celej Čiernej Hore. A to im musíme dať za pravdu.

Pršút Njegoš
Takéto priestory s obsahom nájdete v každom druhom dome v dedine Njegoš

Po nákupoch pršútu u jedného z domácich a návšteve mauzólea (Slováci lacnejšie vstupné) sa presúvame popri najstaršom olivovníku na svete až do mesta Ulcinj. Cestou míňame ostrov St. Stefan, dovolenkové miesto pre osobnosti filmového plátna.

Mauzoleum Čierna Hora
Pri vstupe do mauzoléa
Ostrov Sveti Stefan
Aspoň z diaľky sa pokochať

Ulcinj je posledné väčšie mesto pri Albánskych hraniciach, kde väčšina obyvateľov sú samozrejme Albánci. Namiesto komerčnej pláže volíme mestskú malú pláž, kde si kedysi piráti po víťazstve varili jedlo a miešali ho víťaznými pádlami. “Pirátsky“ hostel a zvolávanie na nočnú modlitbu má svoje čaro. Ako Slováci tu vzbudzujeme pozornosť.

Ulcinj pláž
Piesková pláž, ženy, minarety,….

03.07.2015

Dnes je ten deň. Na chvíľu opúšťame EÚ a vydávame sa do Albánska. Čo sa týka samotnej jazdy v meste Shkodër, je to divočina. Motorizovaný vozíčkár v protismere, cyklisti všade a chodci sú hotoví samovrahovia. Oči treba mať všade. Angličtinou sa nedohovoríte a pocit bezpečia sa akosi vytráca. Našťastie túto krajinu po chvíli opúšťame a vraciame sa na druhej strane Skadarského jazera do Čiernej Hory.

Albánsko
Opúšťame Čiernu Horu, smer Albánsko
Poprava
Ako scéna z filmu, pred popravou 🙂

Tu smerujeme do “mesta” Virpazar. Je to mesto, ktoré máme behom za 1/2 hodiny komplet prezreté spolu s vybavením ubytovania, zarezervovaním raňajok a objednanou plavbou po Skadarskom jazere s kúpaním.

Virpazar
Ubytovanie za pár drobných

Ako 4 osoby napĺňame min. počet osôb pre vyplávanie a tak máme sami pre seba komplet plavidlo spolu s kapitánom a pomocníkom. Ku koncu plavby loď zastaví a kapitán nám naznačuje, že tu možeme skočiť do vody a okúpať sa. Služby ako pre VIP hostí.

plavba
VIP plavba

04.07.2015

Hlavný cieľ našej cesty sa blíži. Navštíviť a vyfotiť sa pri malej takmer neznámej ale na Slovensku známej dediny. Neďaleko hlavného mesta Čiernej Hory sa nachádzajú dediny Gornji Kokoti a Donji Kokoti, ku ktorým smeruje všetko hovoriaca navigačná tabuľa.

Navigačná tabuľa
Hlavný cieľ cesty

Po tomto zážitku navštevujeme radšej pravoslávne pútnické miesto Manastir Ostrog, kde na litre čapujeme svätenú vodu, zapaľujeme sviečky za tých čo niesu už medzi nami a aj ateisti sú v istých situáciách privedení do neznáma 🙂 pobozkanie svätého a napísanie želaní s menom pre členov rodiny, priateľov,…

Monastir Ostrog
Kláštor vtesaný do skaly

Hlavy skladáme tesne pred pohorím Durmitor na miestnom salaši. Najmladší člen sa snaží ochočiť si miestneho psíka a je zapriahnutý do domácich prác. Pohostinnosť, dobré jedlo, … ostatok si užíva ochladenie. Teplota v horách v noci klesá len na 9°C.

Durmitor
Večerné posedenie pri západe slnka s príjemným ochladením

05.07.2015

Začíname pokutou za rýchlu jazdu. 50 éčky je kompromis… ups. Vyberáme sa na ZipLine nad najhlbším kaňonom Európy a druhý na svete vo výške 152m o celkovej dĺžke 824m.

Dostatočne prebratý absolvujeme prejazd pohorím Durmitor, ktorý je ako vystrihnutý zo scén Pána Prsteňov. Iba tráva a skaly. Zastavujeme sa u domáceho na prírodne zelený med, ktorý sa vyrába špeciálnym postupom z tzv. “Kantarion”.

Pokuta
Čiernohorský policajti sú nekompromisní
Durmitor
Zip Line nad najhlbším kaňonom Európy úspešne abslvovaný

Durmitorom režeme ďalšie a ďalšie zákruty na úzkych cestách a po chvíli musíme zastaviť, keďže posádke občas žalúdok protestuje 🙂

V poobedňajších hodinách znova opúšťame EÚ a vchádzame do Bosny a Hercegoviny do rafterského kempu Tri Vodenice.

Bosna a Hercegovina
Kemp Tri Vodenice

06.07.2015

SARAJEVO! Hlavné mesto Bosny a Hercegoviny. Toto mesto si každý zamiluje. To bolo sľúbené aj ženskej posádke. A aj sa tak stalo. Odpor k nakupovaniu bol veľmi rýchlo prekonaný a to sme sa ešte museli kontrolovať, aby sme predčasne neukončili dovolenku z dôvodu nedostatku financií.

Nákup
Obchody v Sarajeve

Ubytovanie bolo už vopred zarezervované priamo v centre mesta na nami definovaný cenový strop 10€/os/noc. Tak po zbesilom celodennom nakupovaní a behaní po centre mesta oddychujeme a pripravujeme sa to absolvovať ešte raz po západe slnka. Našej pozornosti neušli diery v budovách po streľbách a ostnaté drôty na rôznych miestach a budovách.

Martinka a Jarka
Na terase nášho ubytovania v centre mesta

Keďže je obdobie Ramadánu, večer mesto naplno ožíva a radi znova absolvujeme už raz prejdené uličky. Dokonca sa zúčastňujeme aj nočnej modlidby v Gazi Husrev-begova mešite.

Modlitba
Večerná modlitba v Sarajeve

Na záver dňa, tesne pred polnocou nachádzame posledný z otvorených podnikov a tak si dávame pred spaním výdatnú večeru.

Sarajevo
Výdatná večera aj po polnoci

07.07.2015

Očakávania z mesta Mostar boli vysoké, ale bohužiaľ sklamalo. Pomyselné TOP je Sarajevo. V Mostare prudko klesá kvalita služieb aj jedál a cítiť už komerčnosť a blízkosť chorvátskeho pobrežia. Ale skúsili sme sa nenechať tým otráviť.

Mostar
Typický skokan z Mostarského mosta

42°C a prehliadka mesta je vražedná kombinácia, preto sme sa odvážili aj do rieky Neretva pretekajúcou priamo cez mesto popod starý most, ktorá je docela studená, ale v tom teple príjemne osviežujúca aj keď len na 10 minút.

Organizátor skúsil teplotu vody, ale dlho v nej nevydržal napriek extrémnym vonkajším teplotám

Večer zasadnutie na jedno-dve-tri pivá po zotmení a darček v predajni sladkostí pre Patrika k meninám.

Karlovačko
Najpopulárnejšie pivo na Balkáne

08.07.2015

Mostar nám nesplnil očakávania a tak sme sa vydali na výlet po širšom okolí, aj keď teploty stále neklesali.

Prameň
Dervišský kláštor priamo pod skalou pri vyvieraní rieky Buna na povrch

Našou prvou zástavkou bol Blagaj, kde vyviera jeden z najsilnejších prameňov v Európe, prameň rieky Buna s prietokom 40.000 litrov za minútu. Vyvieračka sa nachádza pod 200 metrovou skalnou stenou s kláštorom islamského rádu dervišov.

Dervišky
Nie len ženy sa museli zahaliť, ale aj ostatok posádky, aj keď nie až takto. Ale pristane im to.

Neďaleko Mostaru je aj Medjugorje, známe pútnicke miesto, kde sa 24.06.1981 zjavila šestici detí Panna Mária. No nemohli sme to minúť. V tých horúčavách sa len Jarka odhodlala vyjsť až na vrch Križevac so 14 zastaveniami.

Kríž
Medjugorje

Tieto dva náročné výlety sme sa rozhodli ukončiť kúpaním opäť pod vodopádmi ale tento krát to boli Kravice. Celé Plitvické jazerá sa so svojou komerčnosťou môžu ísť…..

Vodopády
Kravice a kúpanie úplne zadarmo…

09.-10.07.2015

Takmer jeden celý deň sme strávili v aute, aby sme absolvovali cestu z juhu Bosny a Hercegoviny takmer na sever do mesta Jajce – mesta vodopádov. Svoj názov si zaslúži. Totiž uprostred mesta sú veľké až majestátne vodopády.

Vodopády
Vodopády uprostred mesta

Ani ubytovanie sa nedalo zahanbiť. Vody je tu na okolí veľký dostatok a snažia sa toho patrične využiť.

Vodné mlyny
Veľmi veľa malých mlynov a v každom sa inak mlela múka a iný druh múky

Toto bola taká zástavka, aby sme na finálny presun toho nemali naraz veľa a predposledná zástavka za finálnou bodkou celého tohto tripu.

Kufor auta
Takmer každý druhý deň sme vyložili a naložili 1/2 kufra

11.07.2015

Na záver tripu sme sa presunuli k Šéfikovi (áno, tak sa volá) do národného parku UNA. Starší pánko (moslim) s manželkou nás vrelo pohostili a na záver od nás nechceli za ubytovanie vo vlastnom dome a pohostenie ani euro! Odnášame si hrejivý pocit a recept na super citrónový koláčik.

Pohostinnost
Pohostinná moslimská rodina
U Sefika
Na raňajky sme si dali okrem kafé a čerstvého pečiva aj polievku

V národnom parku sa nachádza vodopád Štrbački Buk 26 metrov vysoký, čo je vlastne druhá strana Plitvických jazier a je neskutočne nádherný a zraftovateľný.

Rieka Una
Druhá strana Plitvických jazier

Tu sme zakončili náš 14 denný trip po Balkáne, so smútkom, že sa končí dovolenka a nastáva realita, presunom cez Chorvátsko a Maďarsko domov.

Ford Mondeo
Po 3400km totálne zaprášené auto. Za celý čas nepadla ani kvapka z oblohy

Rozpočet dovolenky

Žiadny sme nemali stanovený. Jedinou podmienkou bolo, že za ubytovanie viac ako 10€/os/noc nedáme. A to sa aj splnilo. Po záverečnom zrátaní sme zistili, že to vyšlo 495€ na osobu na celých 15 dní. A v tom je zarátané úplne všetko. Pohonné hmoty, mýta, strava, suveníry, vstupy, pokuty,… proste naozaj všetko.

Celá fotogaléria z Flickr

Balkán Tour 2015

6 Comments

1. Na cesty pohodlne a úsporne | CK Knirsch dňa 27. septembra 2016 o 22:45

2. Za levanduľou na morských kajakoch | Vodácke centrum dňa 22. októbra 2016 o 12:37

[…] Pár fotografií z kempu a čo sa dá na ostrove Hvar vo voľnom čase, si môžete prečítať na nasledovnej stránke. […]

3. […] tripe po Balkáne som zistil, že aj keď som bol zbalený do mega veľkého batoha, tak ¾ vecí som doniesol […]

4. […] mesto sme navštívili v roku 2015 len tak narýchlo a chceli sme mu dať ešte druhú šancu. Oddýchnutí po 3 dňovom leňošení […]

5. […] Aj keď sme tu zopár krát boli, nestihli sme všetko, čo sa dá v tomto meste vidieť. Každý si tu nájde to svoje. No určite nesmiete minúť najstaršiu mešitu v Európe Gazi Husrev-beg. Výhodou je, že je prístupná aj verejnosti aj počas modlitieb, ale treba dodržiavať pokyny. Pozrite si aj video z modlitby, ktoré sme natočili pri poslednej návšteve. […]

6. Super rok 2016 | CK Knirsch dňa 13. apríla 2019 o 16:54

[…] teda stráviť dovolenku v Istanbule a narýchlo plánujem náhradný plán. Nakoniec v štýle Balkán Tour 2015 absolvujeme Tour de Romania 2016 aj so zástavkou na Ukrajine. O Rumunsku sme veľa nevedeli, ale o […]

Londýn

Nasledujúci cieľ: Londýn

Áno, je to jeden z ďalších výletov, keď sa objavili lacné letenky. Tak som ich okamžite kúpil, keď spiatočná letenka stála 25€! Termín je určený na začiatok mája. Prekvapenie nastalo až neskôr.

Kaštieľ Betliar

Perla Gemeru: Kaštieľ Betliar

Kaštieľ Betliar sme navštívili už pred 17. rokmi. Dokonca máme zachované aj fotografie z tohto obdobia. Mali sme teda s čím porovnať súčasný stav. Ale aj bez toho sa oplatí Kaštieľ Betliar navštíviť!

Nábrežie Dunaja

Exoti v centre mesta

Takto nás vnímali ľudia keď sme na kolobežkách v piatok podvečer vtrhli do centra mesta. A neboli to typické kolobežky, aké poznáte s plastovými kolieskami, ale veľké, ktorým veľa nechýbalo a boli by z nich bicykle.

Vianočné trhy v Budapešti

Tieto trhy sa tradične radia medzi TOP 10 v Európskych mestách. Z Bratislavy to je na “skok” (200km), tak prečo to nevyužiť? Pôvodne sme ich chceli pozrieť až po Vianociach (trvajú až do 31.12.), ale rýchle rozhodovanie spôsobilo to, že tretiu adventnú sobotu vystupujeme z auta neďaleko veľkej tržnice.