India: 2.Deň – Raj na zemi?

CK Knirsch 1. októbra 2016

Ešte za tmy nás letušky prebúdzajú z prehadzovacieho spánku a hľadania správnej polohy na sedačkách, či na zemi alebo medzi sedačkami, aby sa človek ako tak vyspal. Aj tak to veľmi nepomohlo.

Takže celé lietadlo vyzerá ako sediaci zombie dovolenkári a letušky síce vyspané, ale trochu otrávene začínajú podávať raňajky. To znamená len jediné. Za dve hodiny pristávame na Seychellských ostrovoch, čo je snom mnohých. Už nedočkavo z lietadla vyhliadame slnko na obzore, aby nám ukázalo, kde je vlastne nejaká vodná hladina a očakávali kedy sa objavia vysnívané ostrovy.

Seychelly
Konečne sa nám Seychelly zjavili

Nemusím vôbec sledovať čo sa deje, už podľa vzdychov a cvakaní spúšte na fotoaparátoch, či mobiloch viem, že Syechelly sú už na dohľad. Na čo som sa ja predovšetkým tešil, že konečne sa poriadne povystieram! Ale to som netušil, čo ma ešte čaká.

Od práce sa nenechali pretrhnúť

Treba obrovskú trpezlivosť pre vstup na Seychelly

Na celé lietadlo dali iba dvoch pracovníkov na pasovú kontrolu, ktorí posudzujú či môžeš vstúpiť do krajiny alebo nie. Fronta tak na dve hodinky. Dostávam sa na radu a evidentne pracovníci za prepážkou boli pripravení na možnosť, že veľa ľudí tu len prestupuje. Zvíťazil zdravý rozum a na 14 hodinový stopover nemusím mať vôbec zabezpečené ubytovanie. Do pasu mi dávajú pečiatku semena Lodoicea seychelská (najväčšie semeno na svete – až 20kg) a môžem ísť kam ma nohy zanesú.

Pred letiskom
Prvé čo uvidíš, ked opustíš letisko

Autobusom po ostrove

Práve nohy som chcel šetriť a tak naskakujem na prvý autobus, ktorý ma odvezie do mesta Victoria (hlavné mesto), odkiaľ už môžem z miestnej autobusovej stanice vyraziť úplne kamkoľvek po ostrove.

Trochu som zmätený na ktorú stranu cesty sa mám postaviť. Tu sa nejazdí ako v Európe po pravej strane cesty. Bohužiaľ, čerstvo vybrané seychellské rupie z bankomatu mi nepomáhajú pri platbe za lístok na autobus, pretože bankovka je príliš veľká. Až 100 rupií (cca 6.70,-€ ). Vodič berie max. tak 25 alebo menšie. Lístok totiž stojí iba 5 rupií a môžeš sa voziť danou linkou koľko chceš. Ak nastúpiš na iný autobus, zaplatíš si znova 5 rupií. Celkom dobré. Ale nie pre mňa.

Autobus na Seychelloch
S miestnymi skúšam autobus

Našťastie slečna za mnou zaplatila aj za mňa bez slova, aby som sa o niečo prosil. Iba sa usmiala. Natešený teda idem za ňou, že sa jej aspoň poďakujem. Ale ona sa iba usmievala a niečo prehodila. Z toho som pochopil, že asi nevie po anglicky, ale len kreolsky. Hľadám teda v batohu nejakú drobnosť, čo by som jej dal aspoň na pamiatku, no nič nenachádzam.

Práve pre takýto prípad, dával jeden cestovateľ tip, že si treba nakúpiť pohľadnice s rodným mestom či štátom. Nachádzam aspoň jedno eurovku a aj keď pre mňa to preplácam trojnásobne, tak slečna je potešená suveníru. Som rád, že naozaj takýto ľudia existujú.

Kam ďalej?

Na konečnej autobusovej stanici už poučený, vbieham do najbližšieho obchodu a kupujem si nejakú vodu, len aby som mal drobné na autobus. V denníku som si poznačil viacero pláži, na ktoré sa vybrať. Seychelly propagujú najmä pláže na severe ostrova, ale na juhu je ich viac. A podľa skúpych informácií na internete, sú krajšie. Navyše, takto budem mať “vyhliadkovú” jazdu naprieč celým ostrovom.

Škola, Seychelly
Doplnkové vzdelávanie učiteľov alebo klasická pedagogická škola?

Už po ceste z letiska som si všimol, že autobusy stoja takmer pri každej palme. Preto aj 4.5km dlhá cesta sa kľudne môže natiahnuť na poctivú pol hodinu. Na juh ostrova je to miestnou dopravou niečo vyše hodiny a podľa navigácie len 20km.

Samotná autobusová doprava s cestovným poriadkom je trochu chaotická pre turistu. Na zástavkách neexistuje žiaden plán ako jazdia autobusy a na časy v harmonograme sa nedá úplne spoľahnúť. Jediné na čo som došiel, že centrálny bod autobusov je na autobusovej stanici v hlavnom meste, odkiaľ vyrážajú hviezdicovito do rôznych kútov ostrova.

Takže, ak sa nevieš dobre zorientovať, tak práve autobusová stanica je dobrý východzí bod. No musíš poznať cieľ svojej cesty. To, že kadiaľ ide autobus, ak chceš niekde na pol ceste vystúpiť, je najlepšie sa opýtať domácich.

Na požičanie auta zabudni

Pôvodne som si chcel požičiať auto na celý deň, ale to je nerealizovateľné. Turistom autá nepožičiavajú, kvôli bezpečnosti. Okrem toho, že sa tu jazdí na ľavej strane, tak sú tu veľmi úzke cesty a takmer všade bez zvodidiel. Ľahko by sa ti stalo, že skončíš niekde v priekope. Možnosťou je, zapožičať si auto aj so šoférom, ale to cenu veľmi predražuje.

Raj len v katalógoch

Všade v reklamných katalógoch vidíš Seychelly s nádhernými plážami, s jemným pieskom. Stačí ísť za najbližšiu zákrutu a spoznáš pravú tvár Seychellov. Bordel na pláži, hlavne z plastových fľaší, príp. smrad z vyvrhnutých škeblí, rýb, korytňačiek atď. Len tie najznámejšie pláže sú denno denne upratované. A to platí aj vo vnútrozemí.

Väčšinou v tých turistických miestach je všetko tip top a stačí zájsť o pár stovák metrov ďalej a nájdeš staré, ošarpané chatrče, kopy odpadu, kde si domáci zmyslia.

Piesková pláž
Ani elektrické káble ponad pláž nenájdeš na fotkách v katalógoch

Ak chceš byť v ilúzii, tak naozaj sú Seychelly rajom na zemi, ale inak je to klasický ďalší ostrov, kde žijú ľudia, tak ako boli naučení. Čo ale majú vynikajúce, je domáca kreolská strava a čerstvé ryby za výborne ceny. Napr. také menu “Catch of the Day”. Nechal som sa prekvapiť a oblizoval som sa až za ušami.

Úlovok dňa
Ryba dňa na kreolský spôsob

Cestuj stopom

Napriek uvedeným nedostatkom sú ľudia naozaj priateľskí. Ja som si peši zašiel na jednu opustenú pláž, ktorá bola mimo hlavnej cesty, takmer 3km vzdialená. V tom teple sa mi nechcelo vôbec šliapať naspäť na autobus, tak som skusmo zdvihol ruku a hneď prvé auto mi zastavilo. Chcel som zviesť iba po najbližšiu autobusovú zástavku, no domáci ma zobral takmer až na letisko, aj keď to bolo mimo jeho cesty. A nič za to nechcel!

Po tejto skúsenosti som využíval po ostrove už len túto formu dopravu. Stačí sa postaviť správnym smerom, akým mieniš ísť a do 2 minút sa vezieš. Prípadne aj s občerstvením, ako ma jeden ponúkol s “ENERGY VODKA“.

Pláže sú zadarmo!

Jednou z najluxusnejších pláži na juhu ostrova je Anse Intendance. Táto pláž je obkolesená luxusným rezortom a lesom, ale napriek tomu som si ju chcel ísť obzrieť a vykúpať sa tu. Približne 1.5km od cieľa sa nachádza vstupná brána so strážnikmi oblečených v slušných oblekoch. Ja pokračujem na drzovku ďalej a vôbec ma nezastavujú a ani sa nedotazujú či som tam ubytovaný, iba slušne pozdravia. Totiž už vopred som sa dočítal, že na Seychelských ostrovoch máš všetky pláže zdarma a musia byť dostupné pre každého. Nezabudni na túto dôležitú informáciu až najbližšie sem pôjdeš. A náležito to využi.

Zátoka
Luxusná plaž v rezorte

V závere dňa, smerom k letisku som si už iba prehliadol ďalšie pláže a na niektorých sa aj zastavil. Viac menej sú na jedno kopyto. Pláže, ktoré sú viac vrazené do ostrova majú teplejšiu vodu, ale teraz koncom septembra je príjemných 29ºC a je úplne jedno, či voda má o pár stupňov viac či menej. Schované pláže majú skôr jednu výhodu, že z oceánu tu nie sú také veľké vlny.

Teraz už naozaj do Indie

Na letisku som si zas prešiel rovnakou procedúrou. Kontrola pasu + rovnaká výstupná pečiatka, kontrola batožiny a už len čakať na lietadlo do Bombaja. Napriek tomu, že letisko obhospodaruje hlavne letecké spojenie medzi ostrovmi maličkými lietadielkami, tak na 4 medzinárodne linky sa im podarilo vytvoriť pol hodinové meškanie, napriek tomu, že všetky lietadlá boli pripravené.

Nikam sa neponáhľam. Je to 5 hodinový let z ktorého bude 7 hodinový (vďaka časovému posunu). Je už jedno či človek pristane v Bombaji o 4:30 ráno alebo o 05:00.

Dúfam, že po prebdenej noci na predchádzajúcom lete sa mi podarí zaspať. Lebo ak nie, neviem čo budem robiť v Bombaji o 05:00 ráno.

Nastupujem už do menšieho lietadla spoločnosti AirSeychelles. Jáááj, ako som sa mýlil. Lietadlo je plné do posledného miesta a zväčša zaplnené Indmi. Navyše sú ako malé deti a letušky sa ich snažia márne usadiť a unormálniť. Dokonca ako v škole sa aj presádzajú, že kto chce s kým sedieť. Ďalší indovia sa už dožadujú jedla. A to sa ešte ani nezavreli dvere od lietadla a nie sú naštartované motory.

Air Seychelles
Všimni si výraz letušky

Nevidím to ani na túto noc ružovo. Navyše by mi už padla vhod aj nejaká osobná hygiena. Začínam sa cítiť! Od štvrtka rána, kedy som mal doma k dispozícii teplú sprchu, tak nebola žiadna príležitosť. Jedine umyť si zuby jednorázovou kefkou na WC v lietadle. A k sprche sa najviac priblížilo kúpanie v mori. Nebudem si tým zaťažovať hlavu…. Šup, ide sa z Afriky do Ázie! A v Indii sa určite ten smrad stratí.

Prečítaj si ďalšie časti

3 Comments

1. […] Seychelly! Raj na zemi? […]

2. […] Už ráno keď sa prebúdzam je peklo. Napriek tomu, že ráno o 07:30 je “29°C”, tak sa prebúdzam už celý mokrý, s tým že i vlasy sú mokré, ako keby som práve vyšiel zo sprchy. Neprispieva tomu ani miestna vlhkosť, keď už dva dni vyprané veci nie a nie vyschnúť. A to nehovorím o plavkách, ktoré sú stále mierne vlhké už od Seychellských ostrovov. […]

3. […] Seychelly! Raj na zemi? […]

Každé počasie

4 ročné obdobia v jeden deň

Keď už raz navštívite Maroko, bol by veľký hriech nenavštíviť pieskové duny na okraji Sahary, aj keď samotná Sahara tak nevyzerá, to len vo filmoch je znázornená táto najznámejšia púšť veľmi idylicky. V skutočnosti je to len rovina, štrk a kamene. A kde tu sa nachádzajú duny.

Kamión na ceste

Za jeden deň cez Západnú Saharu

Dnes je plánom prejsť Západnú Saharu z Dakhla popri pobreží až do viac ako 600 kilometrov mesta Tarfaya. Mesto je približne na polceste medzi Dakhla a Agadir, kde musíme už minimálne za dva dni byť. Navigácia ukazuje, že cesta bude trvať niečo cez 7 hodín a preto je plánom vyraziť skoro ráno, aby sme ešte…

pláž Legzira, Maroko

Legzira: jedna z najkrajších pláži na svete

Akonáhle máme všetko potrebné nakúpené v miestnom Carrefoure, sme pripravení vyraziť na trojdňovú cestu do najjužnejšieho väčšieho mesta separatistickej Západnej Sahary: Dakhla. Je pravda, že sa to dá zvládnuť aj počas jedného dňa, len by sme sa museli striedať a podstatnú časť zvládnuť aj v noci, čo sa veľmi neodporúča. Radšej si viac ako 1…

Merzeouga, Morocco

Oplatí sa ísť do Maroka na dovolenku?

Keď máme zhodnotiť našu dovolenku v Maroku, môžme si po návrate domov povedať, že lepšie sme si nemohli vybrať. A všetkými desiatimi odporúčame aj ostatným a keď bude možnosť určite sa ešte vrátime.