Maroko časť 6: Tam, kde fosílie prehadzujú lopatami

CK Knirsch 30. júna 2017

Merzeouga, Morocco
Oplatilo sa privstať. Východ slnka nad piesočnými dunami Sahary je nezabudnuteľný zážitok

Ešteže máme stredne vysoké duny priamo za kempom. Ako oživlé mŕtvoly sa škriabeme hore, aj keď po včerajšom výdatnom daždi to ide trochu ťažšie. Aspoň piesok nie je tak rozhorúčený do ktorého sa zabárame takmer po kolená. Sadáme na vrchol duny a čakáme kým vylezie slnko. Mierna oblačnosť tomu dáva nezabudnuteľný okamžik. Celkom rýchlo stúpa nad obzor a badať to aj na okolitej teplote ktorá sa rýchlo prehupne cez 30ºC. To už radšej utekáme naspäť do kempu na raňajky.

Poslušne sme čakali, aspoň tí čo vstali, aj keď sme tu skoro zadriemali. Široko ďaleko nikde nikoho.

Opakuje sa včerajší prípad s večerou. Aj keď hlava si myslí, že sme hladní, telo protestuje, že viac sa do neho už nezmestí. Aspoň niečo málo si dáme a každý reportujeme domov, že sme živí a zdraví. Áno, aj na Sahare je WiFi 🙂

Merzeouga, Morocco
Znova pripravení vyraziť na cesty ďalej….
Aoufous, Morocco
Už neďaleko alžírských hraníc je krajina takmer jednotvárna. Sama rovina, jedna cesta a naokolo kamenista rovná púšť

Vďaka veľmi skorému vstávaniu vyrážame na cesty už o 07:00 ráno. Asi pol hodinu ideme autom len po kamenistej Sahare, kde uprostred ničoho narážame na asfaltovú cestu. Tou ďalej pokračujeme územím ničoho smerom na Aoufous.

Macro Fossiles Kasbah. Morocco
V okolí Aoufous narazíte na mnoho takýchto výrobni. Nebojte sa vojsť. Urobia vám prehliadku opracovávania fosílii a určite sa zaseknete aj v obchode. Na drobnosti vám peňaženka bohato bude stačiť.

V tomto území prehadzujú fosílie doslova lopatami a rozbehli si tu na tom biznis. Je to vďaka tomu, že približne pred 5 miliónmi prišlo veľké zemetrasenie a ohromné množstvo morských živočíchov uviazlo v bahne, ktoré časom skameneli. Tieto skameneliny sú tu uviaznuté v ohromných skalných blokoch.

Aoufous, Morocco
Už narezaný neopracovaný kamenný blok. Všimnite si, že na husto sú tam skamenelé fosílie. Tento blok ešte čaká len na svoje opracovanie.
Najprv narezanú dosku obrúsia jemným diamantovým kotúčom.
Následne je doska pomocou pasty vyleštená do vysokého lesku.
Aoufous, Morocco
Hotové výrobky si môžete priamo v obchode i zakúpiť. Prípadne, že letíte, môžete si ho nechať poslať priamo domov. Kamkoľvek na svete
Z týchto skamenelín vám vyrobia hocičo, po čom túžite. Napríklad i takéto kreslo.
Pre nich z odpadu, sú vyrobené dekoratívne prvky, nahŕdelniky, prstene, mydelničky,…

Firmy tu tieto skaly ťažia, ktoré narežú na tenké dosky, ktoré následne obrúsia a vyleštia. Takto nádherne ukážu všetky skameneliny. Z toho tu robia nádherné stoly, umývadla a množstvo iných výrobkov. Z odpadu zas rôzne suveníry. Suveníry sú tu za pár drobných, ale taký stôl o hmotnosti približne 150kg sa vyšplhajú na cenu približne $2.500. A toto exportujú do celého sveta. Tak ako sme spomenuli vyššie, naozaj si tu tie fosílie prehadzujú lopatami a oplatí sa jednu takú výrobňu navštíviť. Ak by ste mali záujem o kúpu, môžete aj prostredníctvom webovej stránky.

El Jorf, Morocco
Unikátny vodný systém pomocou ktorého distribuovali vodu
Boli sme sa pozrieť i do podzemia tohto systému. Otvory na povrch boli kvôli prísunu kyslíka keď budovali takýto kanál

Ďalšou zástavkou bol unikátny vodný systém, ktorý zásoboval okolité dediny čerstvou vodou. Zaujímavosťou je, že k tomu nepotrebovali žiaden zdroj energie. Prirodzené podzemné kanály, odkláňali svojimi vybudovanými ktoré následne otvárali a zatvárali podľa potreby. Nad zemou boli zas vybudované studne s prístupom do týchto kanálov odkiaľ čerpali túto vodu. Tieto systémy dosahovali niekoľko desiatok kilometrov a tvorili tak aj spojnice medzi dedinami.

Morocco, Arabian
Celá posádka CK Knirsch. Poniektorí by sme aj zapadli.

Ako sme pokračovali do Todra Gorges, náš sprievodca dostal od manželky zoznam vecí čo má nakúpiť vo svojej rodnej oblasti. Prevažne sa jednalo o šatky, látky a šaty. My sme si nenechali ujsť túto príležitosť a obliekli sme sa ako miestny. A že nám to svedčí, viď foto nižšie 🙂

Arabian, Morocco
Viete identifikovať kto je kto?
Arabian couples, Morocco
Sedí nam to, nie?

Todra Gorges je zas nádherná roklina, ktorú domáci majú ako nejaké letovisko, ale v presne opačnom zmysle ako my. Vysoké skaly bránia prístupu neustáleho rozhorúčeného afrického slnka a konečne aj pre nás je tu znesiteľne. Náš sprievodca Ali, nás vysadil na začiatku tejto rokliny s tým že nás počká na konci. Toto sme si užívali do sýtosti. Dokonca tu mali priezračnú horskú vodu a tak ako sa tvárila tak bola i studená. Po toľkých dňoch to bola číra radosť. Aj keď kúpať sme sa neodvážili aspoň naše unavené nohy sme zmočili.

Todra Gorges, Morocco
Aby sme vošli do Todra Gorges, potrebujeme prejsť cez priesmyk z ktorého je nádherný výhľad
Majestátny Todra Gorges. Dokonca sme sa dozvedeli, že tu je aj jedná istená ferrata, kto by mal chuť si poloziť.
Rieka síce bola príliš studená, ale neodolali sme aby sme zvlažili a trochu eliminovali pach z našich nôh 🙂

Odtiaľto to už je kúsok do nášho cieľa. Už sami vieme, že kúsok čo je i len smiešnych 50 – 60km, trvá priblíženie niečo cez hodinu. Ideme znova územím nikoho a ničoho. To je že široko ďaleko nie je nič iné ako rovina a niekde v diaľke vidíte kopce. Vybavte si komerčné fotografie známej Route 66 a presne to isté sa nachádza aj v Maroku.

Morocco
Takýchto úsekov za pohorím Atlas smerom k Alžírsku je neúrekom. Prázdne rovné cesty a naokolo nič dokopy

To sme sa už priblížili znova k pohoriu Atlas do ktorého mierime. Priamo na útese nad údolím Gorges du Dadés je náš cieľ cesty. Dnes dochádzame v rozumnom čase, kedy si máme možnosť dobre oddýchnuť, kvalitnú očistu urobiť, poprať veci a úplne čistý zájsť na večeru. Izby sú luxusné aj na naše pomery a výhľad do údolia je neskutočný. Ako keby pred vás niekto natiahol nejaký plagát. Večer ešte chvíľu počúvame živú miestnu hudbu, ale po dvoch dňoch neustáleho cestovania sme tak odpísaní, že ideme spať už o 22:00.

Gorges du Dadés, Morocco
Náš luxusný hotel v Gorges du Dadés.
Výhľad z izby je neskutočný.
A nočná obloha ešte krajšia

Maroko časť 5: Všade len piesok

Budíky nám nemilosrdne drnčia už o 07:00 ráno. Je nutné sa zbaliť, hodiť do seba raňajky a ísť. Lúčime sa s našim domácim a na minútu presne prichádza celý v modrom typický Berber.

Erfoud, Morocco

Maroko časť 6: Tam, kde fosílie prehadzujú lopatami

O 05:00 nás neúprosne ženie budík z postelí. Musíme sa premôcť, aby sme vyliezli z postelí napriek protestom tela. Chceme si užiť východ slnka nad dunami a to znamená vyskočiť a ešte sa aj vyštverať na najbližšiu dunu. Ešteže máme stredne vysoké duny priamo za kempom. Ako oživlé mŕtvoly sa škriabeme hore, aj keď po…

chefchaouen

Maroko časť 3: V Chefchaouen zoženiete najkvalitnejší hašiš a canabis

U majiteľa ubytovania sme si objednali výlet do Chefchaouen. Toto mesto vyniká najmä svojou architektúrou, ktorá je v drvivej väčšine v modrej farbe. Okrem toho je toto mesto známe ešte jednou vlastnosťou, ktorá je známa len určitému typu ľudí.

Western Sahara

Za 290 kilometrov odbočte doprava

Západná Sahara je územie rozľahlé ako Veľká Británia, ale na jeho území sa nachádza len 5 miest s počtom obyvateľov nad 10 000. Z toho si viete spraviť hmlistú predstavu o tom, aká je pustá táto krajina. Predstava a realita sú naozaj odlišné veci. Už len keď zadávame do našej navigácie, cieľ našej dnešnej cesty,…