Dovolenka v Uzbekistane (celkový plán)
CK Knirsch 11. júla 2024
Približná doba čítania: 15 minút
Tá zdĺhavejšia a náročnejšia časť plánovania dovolenky nastáva až po tom, ako sú zakúpené letenky (čo sme opísali v predchádzajúcom diely) a ostáva niečo ako menej ako mesiac do odletu. Vtedy je veľmi nepravdepodobné, že sa zmenia termíny letov či nebodaj storno. To vychádza leteckú spoločnosť potom už veľmi draho.
Dilema: Stará hodvábna cesta vs. Pamír – strecha sveta
Zo začiatku si treba stanoviť čo chcete vidieť. Keďže sme mali pôvodne priletieť do Samarkandu, tak blízke hranice s Tadžikistanom sú vzdialené len 40 kilometrov a do 300 kilometrov vzdialeného Dušanbe sa viete prepraviť behom pár hodín. Prečo práve Dušanbe? Je to vynikajúci východzí bod na Pamir Highway. Je to vzrušujúca divoká cesta, ktorá prechádza od suchých púšti až po vysoko položené sedlá vo výške 4000 metrov nad morom. Hovorí sa o nej ako o streche sveta. Istý čas vedie aj popri hraniciach s Afganistanom, kde si v sobotu bez víz a hraničnej kontroly môžete zájsť na tradičný trh a dostanete sa aj na skok od čínskych hraníc. Táto cesta je zjazdná s autami 4×4 prevažne len v letných mesiacoch (v ostatných mesiacoch úplne neprejazdná kvôli snehu). Škoda to nevyužiť.
Drobnosti, ako sú víza do Tadžikistanu, či povolenie pre vstup do Pamíru sa dajú vybaviť. Ťažšie je to už, ak si chcete požičať auto bez šoféra. To nájdete v Dušanbe len minimum požičovní. A aj to ceny za prenájom takého auta začínajú niekde na 120€/deň. Ešte aj to by sa dalo prekusnúť. Lenže napäté vzťahy medzi Uzbekistanom a Tadžikistanom neumožňujú s požičaným autom opustiť krajinu. A nechce sa nám absolvovať tú istú cestu aj smerom naspäť, príp. ísť ešte nebezpečnejšími úsekmi na ktoré si netrúfame. Snáď na budúce. To už bude možno lietať WizzAir aj priamo do Tadžikistanu.
O nič menej zaujímavý je plán B. Uzbekistan je predsa srdcom pôvodnej hodvábnej cesty. A dávno sme chceli vidieť na vlastné oči, ako ostali rybárske lode uviaznuté v púšti po ekologickej katastrofe, ktorá sa dotkla Aralského jazera. Aralské jazero je od Taškentu vzdialené 1300 kilometrov na východ v úplne opačnom konci krajiny. Cesta vedie cez všetky významné mestá ktoré plánujeme navštíviť: Samarkand, Buchara či Chiva. To znie ako vynikajúci plán B na celé tri týždne. Môže sa začať plánovať.
Miesta na navštívenie v Uzbekistane
Pred tým, ako si naplánujete akúkoľvek cestu, si urobte zoznam miest, ktoré chcete navštíviť. Ideálne je to robiť dlhodobo. My na to využívame Google Maps. Akonáhle niekde narazíme na nejaké miesto a nemusí to byť aktuálna cieľová krajina, tak si to poznačíme do máp. Tým sa vám tvorí nádherný budúci itinerár. Tento itinerár môžete pred cestou doplniť miestami ktoré nájdete už len ďalším cieleným vyhľadávaním.
TIP: Pozri si množstvo zaujímavých miest v Uzbekistane.
Okrem samotného Google skúste vyhľadávať v lokálnom jazyku a príp. dať do vyhľadávania obmedzenia parametra domény prvého rádu pre danú krajinu. Vyhľadávací dotaz v uzbečtine pre “zaujímavé miesta v Uzbekistane” obmedzené len na stránky v Uzbekistane by vyzeral pre Google nasledovne: “O’zbekistondagi qiziqarli joylar site:.uz”. A hneď dostanete množstvo zaujímavých stánok a tipov od ktorých sa môžete odraziť. Vyhľadávací dotaz môžete samozrejme ešte napísaný v azbuke: “Ўзбекистондаги қизиқарли жойлар site:.uz”. Na preklad vám pomôže Google Translator alebo ChatGPT.
Skúste sa pozrieť aj na cestovné kancelárie ktoré ponúkajú vo svojich itinerároch pre danú krajinu podrobný plán. Ale lepšie urobíte, keď sa pozriete na itinerár miestnych cestovných kancelárii a sprievodcov. Tiež vám to odhalí dosť miest.
Najzdĺhavejšou cestou je, prepnúť si Google Maps do satelitných snímok a prehľadávať kilometer po kilometri. Málokedy to robíme. Väčšinou iba vtedy, keď vieme z nejakého zdroja, že niečo zaujímavé sa tam nachádza, ale v mapách to nie je zaznačené. Toto sme robili napr., keď sme hľadali neoznačené vraky lodí pri pobreží Západnej Sahary.
Voľba dopravných prostriedkov
Vlak
Keď už máte mapu hotovú s poznačenými bodmi, je jednoduchšie plánovať samotnú cestu a podľa toho si zvoliť spôsob prepravy. Áno, tiež to zahŕňa množstvo vyhľadávania informácii. Napr. keď si vyhľadáme vlakovú mapu Uzbekistanu, zistíme, že kopíruje takmer celú našu plánovanú cestu aj zo zástavkami. Len sa bohužiaľ budeme musieť vrátiť po tej istej ceste, čo neradi robíme a chceme vidieť čo najviac. Tiež to znamená zosynchronizovať plán cesty s vlakovým cestovným poriadkom a stanicami.
Maršrutka
Druhou voľbou je sa v postsovietskych krajinách spoliehať na maršrutky (vzdialená obdoba autobusových liniek). To je ideálna voľba, keď ste väčšia skupina. Lebo maršrutka odchádza až keď je plná a neriadi sa žiadnym cestovným poriadkom. Sú celkom lacné a flexibilné. V Arménsku sme si ich prenajímali úplne celé aj so šoférom len pre nás.
Prenájom auta
Našou najobľúbenejšou voľbou je prenajať si auto v autopožičovni. Predpokladá to skúseného šoféra, ktorý má už nejaké skúsenosti mimo materskej krajiny a ideálne aj mimo Európy. Každá krajina má svoje špecifiká jazdy, ale čo sme odpozorovali, neriadia sa veľmi predpismi.
Vždy sa snažíme vyhľadať nejakú lokálnu autopožičovňu na rozdiel od nejakých medzinárodných požičovní. Jednak sú lacnejší, sú flexibilnejší a občas sú k dispozícii veľmi zaujímavé autá, ako v tomto prípade. Pri hľadaní v tomto prípade sme narazili na ponuku auta Chevrolet Damas. Je to auto, ktoré sa vyrába v Uzbekistane a model Damas pôvodne vyrábala automobilka Daewoo od roku 1991, čo bol upravený japonský automobil Suzuki Carry. Jedná sa o 7-miestny mikrobus, ktorý sa využíva najmä ako maršrutka. Výkonom neoslní, max. rýchlosť 100 km/h a z 0 na 100 sa rozbehnete za 42 sekúnd. Aspoň nedostaneme pokutu za rýchlosť, keďže mimo miest je práve táto maximálna rýchlosť povolená. Ideálna je aj cena za prenájom. Tá vychádza okolo v prepočte do 23€ na deň.
Špecifikom autopožičovní v Uzbekistane je to, že majú denný limit kilometrov, ktoré môžete najazdiť (približne 200 až 300 km/deň, každá autopožičovňa to má nastavené po svojom). Našťastie to nemonitorujú online, ale súčet kilometrov za celú dobu požičania automobilu, by nemal v priemere prekročiť denný limit. Ceny za prekročenie našťastie nie sú nijak závratné. Takisto treba predložiť približný plán cesty, ak plánujete opustiť okres.
Pre Taškent sme našli dve akceptovateľné autopožičovne:
- crc.uz – okamžite reagujú a ceny sú pre nás veľmi dobré
- budgetavto.uz – po 3 týždňoch žiadna reakcia na mail, komunikácia len na WhatsApp až na treťom telefónnom čísle
Ubytovania
Pred tým, ako sa pustíte do hľadaní ubytovania si treba rozvrhnúť, kde sa koľko dní zdržíte. Teoreticky môžete tento krok aj vynechať. Záleží koľkí spolu cestujete. Je jednoduchšie na mieste hľadať ubytovanie pre pár, ako pre skupinu 7 ľudí a viac. Práve preto radšej ubytovania si rezervujeme dopredu a plán máme rozvrhnutý po dňoch.
A netreba zabúdať ani na to, že ubytovanie teoreticky potrebujete ešte pred cestou. My napr. pred odletom strávime víkend v Budapešti a jednodenný prestup v Abu Dhabi tiež predpokladá nejaké to prenocovanie.
Naša obvyklá možnosť je portál booking.com. Občas sa oplatí rovnakú ponuku, ktorú vám zobrazí portál skúsiť vyhľadať priamo na stránke hotela. Predsa musí ubytovávateľ odvádzať určité % za sprostredkovanie. A ak sú ceny príliš vysoké, treba zas skúsiť miestne portály na prenájom. Určite sa vždy niečo nájde.
Tipy na portály pre postsovietske krajiny
- Ostrovok.ru – najpopulárnejší agregátor ubytovania, bohužiaľ platba len ruskou kartou
- Zenhotels.com – rovnaká databáza ako vyššie uvedené a sú akceptované medzinárodné karty
- Onetwotrip.com
- Travel.yandex.ru – iba v ruštine a platba výlučne kartou z ruskej banky
- Anywayanyday.com – to isté ako vyššie, ale disponuje anglickým a nemeckým jazykom
- Sutochno.com – denný prenájom apartmánov a chát. Služba umožňuje napísať majiteľom a dohodnú sa s nimi na platbe na mieste
Málokedy vyhľadávame hotely, skôr ubytovania v súkromí. Dostaneme viac tipov na zaujímavé miesta, sú pohostinnejší a cena je neporovnateľná. Nevyhľadávame žiaden luxus, pretože väčšinu dňa aj tak nie sme na ubytovaní. Stačí nám teplá sprcha a čistá posteľ. A keďže máme k dispozícii prenajaté auto, ani vzdialenejšia poloha od centra nám nevadí. Niekedy sa tak viete dostať na veľmi zaujímavé ceny.
Finálny plán
Aj keď ideme takmer na tri týždne do Uzbekistanu, zisťujeme, že je to naozaj málo času. Niečo “zabije” samotný let s prestupmi a na druhej strane, Uzbekistan je naozaj rozsiahla krajina. Nachádza sa v celosvetovom rebríčku na 56. mieste (Slovensko na 127. mieste) a je takmer 10x väčšia, ako naše malé Slovensko. Nejaké body s ťažkým srdcom musíme vynechať. Ako napr. preskúmať viac Karakalpackú nezávislú republiku, úplne v západnej časti Uzbekistanu, viac pobudnúť v regióne Fergana, ktorý je zas na opačnom konci vsadený medzi Kirgizsko a Tadžikistan a je to jedným z centier starovekej kultúry Uzbekistanu a bola jedným z hlavných mostov medzi Strednou Áziou a Čínou.
Mimo hlavnej trasy sa nachádza aj najväčšia povrchová zlatá baňa na svete v púšti Kyzylkum, ktorá vyťaží približné 56,7 ton zlata ročne. Otvorená jama má rozmer približne 3,5 x 2,5 kilometra a siaha do hĺbky 560 metrov. Vynechať musíme aj druhú najväčšiu solárnu pec na svete.
I tak má naša trasa odhadom približne 3300 kilometrov. Začneme v Taškente a po najvýznamnejších mestách, Samarkand, Buchara, Khiva sa budeme presúvať na západ, kde sa pri vyschnutom Aralskom jazere stočíme naspäť k aktuálne najväčšiemu jazeru: Ajdarkul.
Tak ako vyschlo Aralské jazero zlým sovietskym plánovaním, tak isto vzniklo jazero Ajdarkul, neúmyselným zaplavením nízko položených oblastí v púšti Kyzylkum, keď priehrady nestíhali regulovať prívalové dažde. Od roku 1969 sem vypúšťajú vody rieky Syrdarya, keď prekročia kapacitu priehrady Shardara.
Od jazera Ajdarkul dlhým presunom ešte narýchlo navštívime región Fergana s historickou výrobou hodvábu, pred tým ako finálne odletíme z Taškentu domov. Takto napísane v skratke sa to zdá veľmi málo, ale tých miest má Uzbekistan požehnane, ale o tom, až keď sa vrátime.
Celkový rozpočet
Väčšinu zaujíma čo takáto dovolenka približne vyjde. Po zrátaní predbežných výdavkoch, je to určite lacnejšie, ako dovolenka na Slovensku, alebo nejaká iná typická dovolenková destinácia. Ceny sú prepočítané na osobu a na 21 dní.
- Vlak z Bratislavy do Budapešti a späť: 29 €
- 4x Letenky (Budapešť – Abu Dhabi – Taškent a späť): 260 €
- Ubytovania (väčšina i s raňajkami) vrátane celodenných prestupov v Abu Dhabi: 373 €
- Prenájom auta: 99 €
- CELKOM: 761 €
V samotnom rozpočte nie je zarátané žiadne tankovanie, strava, vstupné, suveníry či ďalšie výdavky, ktoré dopredu nevieme vypočítať. Vieme však, že náklady budú celkom nízke. Po zbežnom pozretí na portál Numbeo.com (náklady na život v rôznych krajinách), je Uzbekistan o 50% a viac lacnejší oproti našej domovskej krajine. Presvedčte sa sami. Celkovo sa nachádza Uzbekistan v celosvetovom rebríčku na 109. mieste zo 121. (na 42. mieste je Slovensko)
Záverom
Približne takto plánujeme každú jednu našu dovolenku. Ak si viete dohľadať informácie a všetko si zabezpečiť vo vlastnej réžii, dovolenku môžete mať za zlomkovú cenu oproti ponuke cestovných kancelárii. Približne rovnaký plán ponúka najznámejšia zážitková cestovná kancelária, ale len na 11 dní je za cenu 2500€. A to je podstatný rozdiel oproti našej cene.
Prečítaj si ďalšie články
Plánovanie: Po vlastnej osi do Sakartvelo
Zatiaľ veľa ľudí má neopodstatnené obavy v naplánovaní vlastnej dovolenky, či výletu za hranice nášho štátu a radšej využijú služby cestovných kancelárii. Ale stačí chvíľa na internete a môžeš si urobiť dovolenku podľa vlastných predstáv za podstatne nižšiu cenu. My ti teraz ukážeme, ako sme si naplánovali vlastnú týždennú dovolenku v Sakartvelo.
RyanAir: Ako si kúpiť letenky
Stále nás fascinuje, aký je samotný nákup letenky jednoduchý. Je to tak jednoduché, ako nákup lístka na vlak cez Železničnú spoločnosť alebo na autobus.
India: Zakúpenou letenkou to nekončí
Vlastne všetko sa to len začína. Letenka do Indie síce bola extra lacná, ale s odletom z Paríža. A aj tam sa treba dostať. A to nevravím o itinerári po ceste a priamo na mieste. Tak sa pozrime na to.
Nech vám neujde už žiadna skvelá akcia na letenky
Viac ako pred rokom, sme vypustili článok, ako si jednoducho nastaviť upozorňovanie na super akcie leteniek, či ceny s chybou. Jeden príklad za všetky: Pred pár mesiacmi bola k dispozícii spiatočná letenka za 75,- € z Európy do New York-u. Kto váhal, alebo neskoro dostal túto informáciu, mal smolu. A kto stihol zakúpiť, tak letel.…