Skip to content

Mauritánska železnica

Na niektoré jazdy vlakom nikdy nezabudneš. Jazda mauritánskym vlakom na železnú rudu je určite jednou z nich. Nezáleží na tom, či ideš na východ alebo na západ – dôležité je, že táto jazda vlakom skutočne stelesňuje idióm, že ide o cestu, nie o cieľ.

Mauritánska železnica

Najprv niekoľko faktov: Vlak na železnú rudu, ktorý premáva od roku 1963, prekonáva 704 kilometrov na svojej ceste cez púšť Sahara z Nouadhibou na pobreží, do Zouérat, železnej bane v strede Mauritánie. Vlak pozostáva z viac ako 200 vagónov a troch alebo štyroch lokomotív, môže dosiahnuť dĺžku približne 2,5 až tri kilometre a prepraviť 17 000 ton železnej rudy, čo z neho robí jeden z najdlhších a najťažších vlakov na svete.

Mauritánska železnica

Železná ruda však nie je jediná vec, ktorú toto monštrum vlaku zvyčajne preváža. K vlaku môžu byť pripojené ďalšie vozne pre cestujúcich, ale najčastejšie cestujúci sedia na vrchole rudy. Vlak môže prevážať aj automobily, len sa musíš dohodnúť, aby sa tvoje vozidlo mohlo naložiť na cestu. Keď je tvoje auto na vlaku, môžeš sa rozhodnúť, či budeš cestovať v ňom, na vrchole rudy alebo kombináciou oboch možností.

Stopovanie v tomto vlaku a sedenie na vrchu železnej rudy nie je ľahká cesta, ale môže to byť jedinečná jazda vlakom na celý život. Vlak prechádza jedným z najdrsnejších prostredí na Zemi. Cez deň je rozpálený slnkom a v noci je tu krutá zima a radšej sa priprav na oboje, pretože vo vlaku nie je žiadny prístrešok, pokiaľ si nedošiel vlastným autom, v ktorom by si sa mohol schovať. Ak sa pýtaš na toalety, odpoveď znie nie: nie sú tu žiadne. Takisto nie je možné si urobiť po ceste zásoby potravín.

Po ceste môžeš očakávať, že uvidíš skaly, piesok, kríky, ťavy, kozy a osamelé chatrče. A prach – veľa prachu. Keď si tvoje oči zvyknú na prach a prispôsobia sa prostrediu, môžeš začať oceňovať rôzne odtiene a farby, ktoré môžu mať rôzne druhy piesku z určitého uhla a v určitom svetle. Keď sa zotmie, zvyčajne môžeš vidieť Mliečnu dráhu tiahnúcu sa po nočnej oblohe.

Mauritánska železnica

Prechádzanie sa pozdĺž vlaku je povolené v tom zmysle, že ho nikto nekontroluje, ale môže byť nebezpečné, pretože tu nie sú žiadne zábrany, núdzové brzdy a vlastne ani žiadne bezpečnostné opatrenia. Rozjazd je bolestne pomalý, vozne do seba narážajú a otriasajú všetkými, ktorí sa v nich nachádzajú. Silné otrasy sa môžu nečakane opakovať počas celej cesty.

Mauritánska železnica

Na trase z Nouadhibou do Choumu vlak oficiálne nezastavuje, ale zastavuje na modlitby. Niektorí cestujúci vystúpia z vlaku, aby vykonali rituál, a nastúpia hneď späť, ako sa vlak začne pohybovať dopredu.

7WXJ+CQC, Choum, Mauritania
21.2985733,-13.0680964
Stiahni si KML súbor
Mauritánia - Krátke info

Mauritáníja
Miestny názov: Mauritáníja
Hlavné mesto: Nouakchott
Úradné jazyky: arabčina, francúzština
Štátne zriadenie: vojenská junta
Dátum vzniku: 28. november 1960
Rozloha: 1025520 km²
Mena: ouguiya
Kód meny: MRO
Kurz (za 1 € dostaneš): 41.05 MRO
Medzinárodný kód krajiny: RIM
Internetová doména: .mr
Predvoľba telefónneho čísla: +222

Blízke miesta do +/- 300km