Schodisko Ha‘ikū

Chce to trochu adrenalínu a možno porušenie zákazu, aby si na schodisku do neba mal neskutočný výhľad na Havajský ostrov.

Približná doba čítania: 3 minúty

Aby si si zaistil krásny výhľad na východ slnka a vyhol sa naháňačke so strážnym, budeš musieť výstup na schodisko Ha‘ikū zahájiť pod rúškou noci. Týchto 3 992 schodov vystavaných v roku 1942 kvôli inštalácii elektrického vedenia cez údolie bolo verejnosti uzavrené v roku 1987, kedy vandali zničili tri úseky schodiska. Dobrodruhovia hľadajúci vzrušenie po nich však naďalej tajne chodili, čím poburovali miestnych obyvateľov.

Hoci mesto nechalo v roku 2002 poničené časti opraviť so zámerom schodisko Ha‘ikū opäť sprístupniť, sťažnosti miestnych obyvateľov a obavy z zodpovednosti za prípadné škody či zranenia otvoreniu zabránili. So šírkou len 46 centimetrov sa v najstrmších častiach jedná skôr o rebrík ako o schodisko a je teda nutné chodiť po jednom. Cestu z oboch strán obklopuje zábradlie, ale to i schody samotné sú kvôli vysokej vlhkosti vzduchu často mokré a klzké.

Každý deň okolo piatej hodiny rannej na úpätie schodiska dorazí strážnik, ktorý odtiaľ vyháňa turistov. Pokaľ sa ti podarí nájsť v noci cestu temnou džungľou skôr, ako sem strážnik dorazí, môžeš vyjsť hore a zas dole, bez toho aby si sa dostal do problémov. (Pokiaľ sa budeš chovať ticho a slušne, možno ti pri príchode dole i pogratuluje a vyfotí sa s tebou.) Odmenu na konci náročného adrenalínového chodníka poskytuje úchvatný 360° výhľad na Oahu.

Ulice Kuneki a Makena, Kaneohe.
Upozornenie: Vstup je nelegálny. Pokiaľ sa k nemu napriek tomu rozhodneš, zabaľ si čelovku, vodu, pršiplášť a rukavice, aby si mal na klzkom zábradlí lepší úchop. Medzi ulicami Kuneki a Makena prejdi okolo brány vpravo a pokračuj po betónovej ceste. Na prvej odbočke bež vľavo a na druhej vpravo. Cesta bude pokračovať doľava, až dorazíš na ďalšiu betónovú cestu. Tam bež vľavo až k modrému stanu strážnych, u ktorého odbočíš doprava do džungle a u ďalšej brány prejdi po ľavej strane ku schodisku. (GPS súradnice štartu: 21°24’14.6″N 157°49’29.4″W)

Spojené štáty ponúka ďalšie miesta

Spojené štáty - Krátke info

, vlajka

Miestny názov: United States
Hlavné mesto: Washington D.C.
Úradné jazyky: angličtina, španielčina
Štátne zriadenie: federatívna prezidentská republika