R.T.O. reliéf
Nádherné umelecké dielo, ktoré malo zapôsobiť na spojenecké sily.
Približná doba čítania: 3 minúty
Tokijská stanica je hlavným dopravným uzlom Tokia, ktorý spája metropolu so všetkými ostatnými veľkými mestami v krajine. Sama o sebe je tiež zázrakom, od retro fasády z červených tehál na strane Marunouchi až po rozsiahle, viacposchodové nákupné centrá vo vnútri a niekoľko historických tajomstiev ukrytých pred očami.
Takzvaný reliéf R.T.O., ktorý sa nachádza v blízkosti východu Yaesu na strane linky Keiyo, je najlepším príkladom takýchto často prehliadaných kúskov histórie na tokijskej stanici. Väčšina cestujúcich okolo neho prejde bez jediného pohľadu a tí niekoľkí, ktorí mu venujú krátky pohľad, ho zvyčajne zavrhnú ako nič výnimočné, len ako zväčšenú reliéfnu mapu Japonska za sklenenou vitrínou.
Až na to, že to tak samozrejme nie je – je to oveľa viac než len obyčajná nástenná maľba. Mapa je v skutočnosti pozostatkom zo spojeneckej okupácie Japonska, pričom “RTO” znamená Railway Transportation Office (Úrad pre železničnú dopravu), založený v roku 1947 pod vedením generála Douglasa MacArthura.
Počas výstavby úradu jeden z pracovníkov navrhol, aby mal nejakú funkciu, ktorá by spojenecké sily ohromila. Podľa návrhu architekta Junpeia Nakamuru vznikla reliéfna mapa Japonska, ktorá zdobila čakáreň R.T.O. v budove tokijskej stanice. Znázorňuje mnohé ikonické pamiatky Japonska, ako napríklad horu Fuji a obrad Yabusame v Kamakure, pričom každé miesto je pomenované latinkou.
Po skončení spojeneckej okupácie sa reliéf R.T.O. v istom čase nepoužíval, až kým ho zamestnanci stanice znovu neobjavili počas rekonštrukcie budovy Marunouchi okolo roku 2012. Dielo bolo znovu nainštalované na súčasné miesto a odvtedy tam stojí ako málo docenený kúsok povojnovej histórie japonskej dopravy.
Japonsko ponúka ďalšie miesta
Japonsko - Krátke info
Blízke miesta do +/- 300km
-
1,3 km
-
1,5 km
-
1,8 km